Tryk på billederne for at se dem i større størrelse

 Rejsebrev April 2018

Båden har siden 1. oktober ligget i vinterhavn i Draveil, der er en by ved Seinen ca. 20 km syd fra Paris.

 

Havnen ligger i en park, hvor der var vandrerstier rundt om nogle søer og gennem lidt skov. Det er en dejlig havn.

 

Vi var glade for at Preben og Lise på Anna the Brave også var i havnen hele vinteren.

 

Der har været meget højvande og oversvømmelser på Seinen i februar op til 5,5 meter, og Seinen var lukket en månedstid. Der er stadig meget vand i Seinen i april, dog var vandet sunket ca. 3 meter, men der er stadig en del strøm.

 

Vi havde besluttet at blive på ombord på båden denne vinter, da vi skulle ud at rejse.

Lars var i Thailand i november i 4 uger og jeg var i Sydamerika i januar/februar i 3 uger.

Derudover var jeg i Skælskør i december og se til min søster i en uge og i februar var vi 3 uger i Odense.

 

Efter en kold vinter ombord på Klarine, glædede vi os til foråret og til at komme i gang med at sejle igen. Vores kontrakt med vinterplads var slut den 1.april, så vi skulle flytte os til et andet sted.

 

Planen for denne sæson er at sejle op til Moselle ind i Tyskland og tilbage igen, hvorefter vi vil til Capestang i Sydfrankrig igen.

 

Den 30. marts sejlede vi i med strømmen til Paris, hvor vi havde reserveret en plads i Port Arsenal, som ligger midt i Paris ved Bastille pladsen.

Havnen ligger godt beskyttet i et bassin, som man bliver sluset op i.

Vi lå der i 2 uger og nød Paris. Derudover lå vi og ventede på at vandstanden skulle falde på floden Marne der løber ud i Seinen i Paris.

 

Det var 3. gang vi skulle sejle på Marne floden, vi var der også i september 2012 og i august 2015.

 

Den 13.april besluttede vi os så til at tage af sted, selvom der stadig var lidt højvande på Marne floden, men VNF, som driver de fleste floder og kanaler i Frankrig gav grønt for at sejle på den.

Vi sejlede ind på Marne floden efter ca. 2 km på Seinen, og her var der en del modstrøm.

 

Vi sejlede til Lagny, hvor vi havde planlagt at ligge ved nogle flydebroer, men de var lukkede, da de skulle genetableres efter højvande og oversvømmelser. Vi fandt en betonkant, hvor vi kunne fortøjre til nogle store sten.

 

Næste dag tog vi til Meaux, hvor der er nogle flydebroer midt i byen. Flydebroerne ligger på tværs af strømmen, men vi besluttede alligevel at ligge ved en af dem. Det var dumt gjort, da strømmen var stærk og tog os sidelæns, så vi bankede ind i broen og heldigvis tog fenderne af for det.

For sent opdagede vi, at her var der også lukket og broen til land var hejst op.

Vi fik bakset båden helt frem, så vi kunne fastgøre en stige i stævnen og komme i land.

Næste problem var så, hvordan kom vi derfra med den stærke sidestrøm.

Lars havde en plan, og næste dag lykkedes det at få båden vendt mellem 2 flydebroer, og vi sejlede hurtigt og sikkert ud af havnen igen. Derefter lå vi ved en kaj i nærheden.

 

Den 16. sejlede vi videre til La Ferte-sans-Jourre, hvor vi lå ved en flydebro, hvor alt virkede. Gratis husleje incl. vand og el.

Vandet var faldet i floden, og der var mindre strøm, solen skinnede, og det var blevet 25 graders varme.

Marne floden viste sig i de smukkeste forårsfarver, og vi var inde i Champagneområdet med vinmarker langs Marne.

 

Efter 2 dage sejlede vi videre til Chateau Thierry, og lå der i 3 dage inden vi sejlede mod den sidste by på Marne floden, Epernay, med en enkelt overnatning i Domans.

 

Der lå meget træ på flodbredden fra højvandet, både grene og hele stammer, så der var ingen tvivl om, at der har været meget gang i Marne, men nu er der kun lidt strøm i vandet, og det så ud til at være tæt på det normale niveau.

 

Èpernay er én af champagnens vigtigste byer – måske endda hovedstaden for de dyre dråber. På gaden Avenue de Champagne, der ligger i hjertet af Èpernay, har verdens største champagne-producenter hjemme.

På den næsten én kilometer lange gade ligger side om side store palæer med champagnehuse som bl.a. Moët & Chandon, Collard-Picard, Pol Roger, Mercier og Perrier-Jouët, og flere af dem tilbyder rundture i deres kældre og smagsprøver på forskellige champagner.

Byen er undermineret med 120 km lange gange, hvor der lagres champagne fra forskellige champagne virksomheder.

 

Havnen ligger lige bag champagnehuset Castellane, som vi besøgte i 2015, da vi var på vej sydpå.

Vi blev her i 4 dage og nød det gode vejr i byen.

Den 26. tog vi fra Épernay og sejlede ind på canal latéral á la Marne.

 

Vi sejlede til Condé sur Marne og var der en enkel nat, og derefter til Chalons en Champagne. Havnen ligger tæt på et større parkanlæg og midt i byen.

 

Vi fik et par dage med blæst, regn og torden og blev der i 5 dage.

 

Den 1. maj er alt lukket incl. sluserne, så vi planlagde at tage videre den 2. maj.

 

Forskellen på en flod og en kanal er ganske kort:

En flod er et naturligt vandløb af en vis størrelse både i længde og bredde, der har sit udspring fra en kilde, sø eller lignende, som kan ligge højt, og løber ud i havet eller en sø. Om foråret når sneen smelter i bjergene stiger vandet og vandstrømningen bliver kraftigere.

En kanal er en udgravet rende, hvor vandet kommer fra et eller flere vandreservoirer f.eks. en sø. Vandet kan stige lidt ved større mængde regn, men der er ingen vandstrøm eller meget lidt strøm.