www.klarine.dk
Rejsebrev August 2012
Huy er en rolig mindre by, med mange gamle noget forfaldne huse, men også nogle charmerende gamle huse, små gader og torv
Solnedgang fra Klarine - Bro i Huy |
Havnen i Namur - taget oppe fra La Citadelle |
Namur |
Meuse - mellem Namur og Dinant |
Dinant |
Tunnel på Meuse |
Canal des Ardennes |
Canal des Ardennes |
Den 4. august tog vi til Namur, som var vores næste mål. Da vi sejlede ud af havnen, mistede vi et af vores fortøjningstove i vandet, som sank til bunds.
Det var en utrolig flot tur, hvor landskabet var blevet mere bjergrigt og Ardennerne startede her. Vi sejlede gennem flere byer bl.a. Dinant, som er en kendt turistby, og vi kom også forbi det fine slot Chäteau De Freyr.
slusede stadig opad. Naturen var bare så flot og dejlig, og det samme var vejret.
Efter igen en lang dags sejlads, fandt vi et sted i landsbyen Chateau-Regnault, hvor vi kunne overnatte ved en lille privat kaj, hvor nogle englændere også lå.
Den 1. august sejlede vi fra Liège i Belgien ad floden Meuse videre til Huy. Der var stadig meget store industrivirksomheder langs floden. Kul, kalk, kridt og cement samt stålværker var der en del af, og vi så også et atomkraftværk. Naturen var, blev mere bakket og med stejle skråninger og træer ned til floden jo længere vi kom ned i Belgien. Vi slusede nogle gange med store flodpramme, og det var lidt hårdt, fordi de gav meget uro i vandet og trak i båden, så der skulle holdes fast i slusetovet
Byen havde et gammelt fort og en Cathedral, som vi besøgte på en af vores vandreture. Vi var også på en længere tur gennem små landsbyer oppe i ”bakkerne”.
Det var en dejlig tur gennem frodigt landskab, hvor træer og buske groede op af de stejle skrænter langs floden. Vi skulle kun igennem 2 sluser, og der var ingen store flodpramme, vi skulle sluse med. Vi tog sluserne sammen med en anden motorbåd, og det gav mere ro på slusningen. Vi sejlede også gennem flere gamle broer med store buer og ”krummeluer”
I Namur lagde vi til ien havn langs flodbredden, der havde fingerbroer på tværs af floden, og det gjorde, at vi havde meget sidestrøm, da vi skulle lægge til, men nogen fra broen tog imod os, så vi kom hurtig og godt i havn. Vi havde udsigt til et stort fort, som lå på en bakketop, som vi senere gik op og så på. Det var et stort område, der hed La Citadelle, hvor der var en stor park med mange forskellige træer, et lille slot, som fungerede som hotel og resterne af fortet med høje mure og fæstninger og flere gamle bygninger. Den dag vi var der, skulle der være cykelløb ”tour de Namur” og det startede og sluttede oppe i området.
Vi har talt med en Belgien fra Bruxelles, der lå vedsiden af
os sammen med sin kone. Da han hørte vi var på vej til Paris, fik vi nogle gode råd og informationer, da de havde taget turen sidste år.
Om søndagen var der meget aktivitet omkring havnen med stort loppemarked, og det trak mange mennesker til, og i klubhusets cafe var der jazz på taget.
Mandag gjorde vi klar til at komme videre, lidt småskrammer skulle males mv. Vi fik vasket tøj og handlet ind – jo der er meget at lave på sådan et ”skiv”.
Den 7. august tog vi så fra Namur. Vi havde planlagt at sejle flere timer om dagen og oftere, Der var 500 km og 96 sluser til Paris, så der skulle arbejdes for at nå Paris i denne måned. Vi sejlede i 9 timer og slusede op 10 gange, og så var vi i byen Givet 4 km inde i Frankrig.
Vi fik set et lille stykke af Wallonia i Belgien og fået skiftet gæsteflaget ud med det franske.
Fra den belgiske grænse hedder vandvejen Canal de la Meuse.
Vi sejlede 4-5 både med forskellige nationaliteter i konvoj sammen, og ved slusen ind til Frankrig, fik vi udleveret en remote controller til at betjene de automatiske sluser med, som vi skulle igennem efterfølgende.
Den 8. august sejlede vi sammen med et tysk par noget af vejen. Vi kom igennem 2 tunneler og en hel del sluser, og vi
Vi havde lagt targabøjlen ned og taget ”hutten” af, så vi kunne komme under nogle af broerne de lave broer på 3,5 meter undervejrs.
I de små sluser var der kun fortøjningsmuligheder oppe på kajen, som vi ikke kunne nå fra båden, så vi skulle op af en stige inde i slusen for at få fat både i agter og stævn. Der var en del tumult i de små sluser, når de tog vand ind, så vi skulle holde godt fast i slusetovet
Den 9. august sejlede vi sammen med et andet tysk par – Det passede fint med 2 både af vores størrelse i sluserne, så var der god plads til at bådene kunne bevæge sig inde i dem I Charleville-Mèziéres skiltes vores veje, og vi sejlede videre alene og havde sluserne for os selv resten af dagen. I Nouvion sejlede vi af fra Canal de La Meuse ind på Canal des Ardennes, hvor vi overnattede i Pont-à-Bar, som var en lille bitte landsby med en bar og et bureau med nogle udlejningsbåde og dertil nogle få pladser til gæstesejlere.
Den 10. august startede vi dagen med at få fyldt diesel på tanken, inden vi tog videre.
Vi sejlede gennem mere fladt landskab med marker og enge, så vi var på toppen af Ardennerne. Denne dag var der også en lille smal tunnel vi skulle igennem, og sluserne havde vi for os selv. Vi stoppede i en landsby der hed La Chesne, hvor vi også kunne handle lidt ind i. Vi sejlede kun i 4 timer, for næste træk vil blive 27 sluser på 10 km, som hang sammen og skulle tages i en sammenhæng.
Den 11. august var en slusedag, vi skulle sluse nedad og fandt hurtig en rytme, som virkede for os gennem sluserne, så det gik faktisk hurtigere, end vi havde regnet med. Efter 27 sluser sejlede vi videre 5 km og nåede lige en sluse mere inden ”fyraften”. Vi lå ved en skøn lille landsby, Attigny, og holdt weekend der.
Slusning på Canal des Ardennes |
Stangen før en sluse der skal drejes for automatisk slusning |
Stangen bliver drejet og slusen gøres klar |
Indi |
Aftenhygge på dækket i Bourg et Comin |
Floden Aisne |
Cathedralen i Soissons |
Bro over Aisne |
2 flodpramme koblet sammen |
Chateau Pierrefonds - nær Compiègne |
Ildebrand ved floden Oise |
L'isle-Adam |
Seinen nær Paris |
Ankomst til Paris |
Triumfbuen i Paris sammen med Børge og Alice |
Glassalen på Versailles |
Jeg fik besøg af nogle børn der talte lidt engelsk med mig, og de fik en rundvisning på Klarine, og så kunne de også lige snakke lidt med Indi.
Den 13. august sejlede vi til en anden lille landsby der hed Asfeld. Undervejs havde bønderne travlt med at høste og der lå flere korndepoter og -siloer langs kanalen. Mindre pramme på ca. 5 x 40 meter sejlede ind til kornsiloerne og blev lastet, og derefter sejlet et eller andet sted hen. Selvom prammene er mindre, så fyldte de godt i den lille Canal des Ardennes, så det var bare om at give plads og komme helt ind til siden, når vi mødte dem.
I Asfeld mødte vi en hollænder, som var på vej hjem. Han gav gode tips til en havn i Paris, hvor vi skal mødes med Børge og Alice, og han viste os billeder fra havnen i Paris og nogle af de steder, hvor de havde sejlet i Frankrig.
Den 14. august om morgenen vinkede vi farvel til hollænderne og sejlede ind i en ny kanal, der hed Canal latéral à l’Aisne, som er en forlængelse af Canal des Ardennes.
Vi sejlede lige bag en hårdt læsset pram, og sejlede derfor langsomt, da vi så at en tom pram komme fra den modsatte ende, som skulle passere os. Pladsen var meget trang, så det var kun lige, at de to pramme kunne passere hinanden. Vi lagde os godt ind til siden for at give plads, men da den tomme pram havde passeret den pram, som var foran os, drejede han bådens stævn lige imod os, og der gik noget panik i os. Lars fik travlt med at bakke Klarine så langt ind i siden af kanalen, vi kunne komme for træer og buske, som hang ud over kanalen, og brugte bovpropellen til at holde hende inde med. Prammen gled lige forbi uden at røre os, og vi tror faktisk ikke, han havde set os.
En lille dagligvareforretning havde åben fra kl. 16.00-18.00, men ellers ingenting.
Vi fik udleveret en ny remote controller til betjening af sluserne – det er godt nok nemt.
Vi var alene i alle sluserne, og der var næsten ingen aktivitet på vandet, så det var en rolig tur. Vi lagde til ved bredden i byen Soissons. Butikkerne havde lukket, undtagen en hvor vi handlede lidt ind. Det var jo bare en helt almindelig onsdag men nej - det var det ikke, vi fandt ud af det var katolsk helligdag ”Maria himmelfart”, så om eftermiddagen kom en del familier ned til bredden og hyggede sig i det gode vejr på deres fridag.
På en tur i byen gik vi ind i en Cathedral, og pludselig var vi til messe. Sikke en forestilling.
Den 16. august var vores mål at sejle til en større by Compiègne og ligge i en havn. Vi slusede stadig nedad, og sluserne var blevet lidt større.
Vi mødte en del pramme der også kaldt barges, der sejlede med korn, grus og andet gods. Vi sejlede gennem flot natur med bevoksning på begge sider, og om morgenen sad lystfiskerne tæt langs bredden. Vejret er varmt 30-35 grader.
Lige før byen Compiègne sejlede vi ud på en anden og større flod Oise. Her sejlede store flodpramme op til 125 meter lange og nogle skubber en anden pram, så det er et helt tog. Vi så også at nogle pramme havde koblet en ekstra pram på siden, så den var dobbelt så bred, men der var masser af plads til os alle, så det er ikke noget problem.
Vi fandt den lille havn og var der i 3 dage
Vores vandpumpe var gået i stykker, så Lars havde flyttet spulepumpen, som vi midlertidigt havde brugt. Vi fandt en stor butik, som handlede med alt til skibe, så Lars fik købt en ny vandpumpe og monteret den og flyttet spulepumpen tilbage igen.
Vi havde også forgæves ledt efter gasflasker, som passede til et af vores 2 systemer. I butikken havde de blå camping Gaz, og dem kunne vi bruge.
Jeg cyklede 13 km udenfor byen for at se et slot, Chateau Pierrefonds, og det var et helt fantastisk flot og eventyrligt gammelt slot. Jeg cyklede på en cykelsti gennem en stor skov, og her mødte jeg 3 nøgne mænd, der gerne ville vise
Vi fik også arrangeret et taletidskort til en af vores telefoner i en orange butik, det var svært, da vi jo ikke kan tale fransk, men det lykkedes på lidt engelsk, fransk og kropsprog.
Der er ikke ret mange der kan eller vil tale engelsk, så vi har haft lidt sprogvanskeligheder, men vi har klaret os.
Den 19. august tog vi videre ad floden Oise. Det var søndag,
så der var næsten ingen trafik på floden.
Vi havde sluserne igen for os selv, de var blevet store ligesom prammene. Der var to kamre begge 12 meter bred og henholdsvis 125 meter og 185 meter lange, så Klarine fyldte ikke meget i dem.
Vi sejlede forbi en brand, hvor brandvæsnet var der med flere køretøjer og pumpede vand fra floden over ilden. Det var en masse træflis eller kompost der var gået ild i.
Da vi nåede til L’isle-Adam ca. 70 km nede af floden lagde vi til ved en lille flydebro og skyndte os at hoppe i floden for at blive afkølet.
Den 22. august sejlede vi til en lille forstad til Paris der hed Rueil, som lå et godt stykke ned ad floden Seinen. Floden var bred, så der var god plads til at mødes med andre skibe.
Vi fandt en flydebro, hvor der var plads til os.
Den 23. august var dagen, hvor vi skulle til Paris. Vi skulle kun gennem 2 sluser, inden vi var i havn. Vi slusede opad, og den første var en stor sluse, hvor vi var sammen med en pram i slusen, og den næste var den lille sluse ind til Port De l’Arsenal – La Bastille, hvor vi havde bestilt en plads.
I Paris var der mange turbåde og stadig store flodpramme, der skulle holdes udkig efter, og vi sejlede forbi
Vi sejlede forbi nogle af de store seværdigheder bl.a. Eiffeltårnet, Frihedsgudinden, du Louvre, Palais Royal, Notre Dame m.fl.
Børge og Alice ankom lørdag den 25. august og skulle hjem igen lørdag den 1. september. Vi har haft en dejlig uge og har været glade for at få besøg hjemmefra, og det har gået fint med at bo sammen på båden under de trange forhold.
Vi har været ude at se noget af Paris og dets seværdigheder hver dag og har hygget og snakket. Havnen lå meget centralt til det meste, så det var et godt udgangspunkt, og metroen lå lige ved siden af
Min personlige største oplevelse i Paris har været Versailles, hvor vi var inde og se selve slottet og rundt i parken. Det var enormt stort og flot.
Vores plan er at tage videre den 2. september.
Undervejs mødte vi flere pramme, der skulle hente korn eller sejle korn væk, og vi havde en dramatisk oplevelse med en af dem.
En tom pram er meget højere i stævnen end i agter, hvor styrhuset sidder. Vi kunne ikke se styrmanden, og han kunne heller ikke se os, med mindre han havde kamera eller spejle, men for pokker et eller andet må han da gøre for at holde udkig. Der skete heldigvis ingenting udover at Klarine fik lidt ridser i lakken fra træerne.
Vi lagde til ved en god plads lige ved en sluse nær en lille bitte landsby Bourg et Comin, hvor canalen delte sig i to retninger. Byen var nok det, jeg ville kalde en soveby.
Den 15. august sejlede vi gennem slusen om morgenen og videre af kanalen, som fortsatte videre af floden Aisne.
sig frem – lidt ubehageligt, så da jeg skulle tilbage, sørgede jeg for at cykle sammen med nogle andre.
Der har været varmt den sidste uge, og denne dag tror jeg, vi toppede de 40 grader.
Der var mange restauranter, turister og andet godtfolk i byen. Der var flere palæagtige huse, fine parker og andre fine bygninger, til forskel for de små bjerglandsbyer vi lige havde været i.
Jeg cyklede en tur til en anden by Auvers og var på Chateau d’Auvers og så et spændende multimedia show med billeder fra de store malerkunstnere, masser af specieleffekter, gamle film, storskærm med pariserliv, cabaret m.v.
Om eftermiddagen var det tid til en gang vask på møntvaskeriet og om aftenen nød vi udsigten fra båden med sushi og god vin.
Undervejs var der faktisk ikke meget trafik til at starte med, men jo tættere vi kom Paris, dukkede flere og flere både op på vandet og vandet i floden blev mere og mere urolig med lidt småbølger.
mange husbåde der lå langs bredden, nyt og gammelt, stort og småt, og det så lidt Christiania–agtig ud, og der var flere hjemløse, der levede under broerne.