Marne floden fra La Ferté sans Jourre

Tryk på billederne for at se en større version

Rejsebrev August 2015

Vi lå i Compiegne i en uge før vi sejlede videre mod Paris. I Compiegne fik vi en lille ny veninde Emalie på 10 år, som var på ferie med sin far ombord på en båd. Om lørdagen cyklede vi med Freja i cykelkurv igennem skoven ud til et meget flot gammelt slot Pierefond.

Den 4. august sejlede vi videre ned af floden Oise med overnatninger i Creil og i en havn i Cergy. Det var en flot flod at sejle på igennem skov, marker og små landsbyer og god plads til de store flodbåde.

Derefter tog vi det sidste stykke af Oise og sejlede ud på Seinen, som er en noget større flod med meget trafik af store både og konvojer op til 200 meter lange. Vi kom til en lang ø, hvor man kunne vælge at sejle enten denne ene vej eller den anden vej rundt. Vi valgte den forkerte, da den havn vi havde planlagt lå på den anden side af øen, som var ca. 10 meter lang. Det betød at vi måtte sejle langt før vi fandt et sted, hvor vi kunne lægge ind og fortøjre. Næste havn var der ikke plads, så vi valgte at ligge ind til en sti og fortøjede til et rækværk. Ikke lige efter reglerne.

Næste morgen tog vi så de sidste 26 km videre til Paris, hvor vi havde reserveret en plads i Arsenal havnen ved Bastillen. Vi havde en flot indsejling ind til byen.

I Paris gik vi de første dage meget rundt omkring Bastillen og langs Seinen. Der var meget politiberedskab alle vegne for at sikre mod terrorangreb mv., da der var mange mennesker ved alle de store turistattraktioner.

Om tirsdagen den 11. august ankom Vibeke og Erling, som skulle være hos os i en uges tid.

De første par dage var vi i Paris sammen, hvor vi var på Mont Martre, og en anden dag gik vi ud til Notre Dame.

Om fredagen sejlede vi ud af på Seinen og forlod Paris. Vi sejlede ind på floden Marne, hvor vi en dag i følgende byer Nogent, Lagny, Meux, La Ferté sans Jouarre og Château Thierry, hvor Erling og Vibeke skulle have toget tilbage til Paris.

Vi sejlede videre torsdag den 20. til Epernay som er hovedsædet i Champagne området. Vi var inde og se et af de mange store champagnehuse til rundvisning og smagte deres champagne.

Om aftenen sad vi sammen med et andet par fra Schweiz Han og Maja og drak champagne hele aftenen, og blev lidt berusede.

Efter et par dage tog vi videre af canal Latéral á la Marne og lagde os ind i havnen i Châlons en Champagne, som er en pæn og hyggelig by med en dejlig park ved havnen. I havnen mødte vi et dansk par med deres 2 drenge i en sejlbåd som skulle sejle i 3 måneder og skulle snart vende skuden hjem via Mosel, hvis der var vand nok.

Efter 3 dage i Châlons en champagne sejlede vi til Vitry Le Francois i en lille havn, der var godt begroet af vandplanter og græs. Han og Maja fra Schweiz kom ind og lagde sig lige ved siden af os, og vi havde et par hyggelige timer sammen igen.

Næste dag sejlede vi ind på Canal Champagne et Bourgogne, som er kanalen med de mange sluser og på toppen af bjerget en 5 km lang tunnel. Vi havde de første stop i Saint Dizier, Joinville og Frocles. I Froncles mødte vi et andet par fra Schweiz med en hund, og næste dag kom et engelsk par med deres to hunde og en kat i en lang engelsk narrowboat, som vi var på besøg hos om aftenen. Freja havde på 2 dage fået tre hundevenner.

Den 30. august tog vi videre til Chaumont. Der var ikke plads i havnen, men vi kunne ligge lige ved siden af.

Det var søndag, så der var ikke meget liv i byen. Det var 36 grader og høj solskin, så vi var bare trætte.. Næste dag tog vi til Rolampont. Der var kun plads til 3 både, så alt optaget, men vi fandt ud af det, og dagen efter flyttede en båd, og vi kunne ligge der, men nogle timer efter havde vi en båd udenpå Klarine.

Vi havde aftalt med VNF at vi ville sejle videre den 2. september.