Tryk på billederne for at se dem i en større version

Rejsebrev August 2016

Den 3. August tog vi fra Montech på canal Garonne til byen Montauban, som lå forenden af canal Montech. Canal Montech er ca.10 km lang med 9 sluser og løber ud i floden Tarn. Der var meget lidt vand i kanalen de første 4 km, hvor vi nærmest sejlede på bunden og fik en del grønt i skruen, som gjorde, at vi kun kunne sejle meget langsomt, selvom vi speedede op. Montauban er en hyggelig by, men lå lidt væk fra havnen.

Vi tog tilbage til Montech efter 4 dage for at mødes med Arne og Vera, som lå der med deres båd. Arne og Vera mødte vi første gang i Beaucaire, og vi mødtes også i Toulouse.

Næste dag tog vi videre til Castelsarrasin, lå der i et par dage og så videre til Moissac, hvor der var en meget venlig havnemester Jim. Vi mødtes en aften og hyggede med andre sejlere på en cafe. Vi var der i 4 dage, men kommer helt sikkert tilbage igen på hjemturen. Moissac var vores endestation i 2013, så herfra videre mod Bordeaux vil være nyt for os.

Den 14. august sejlede vi fra Moissac. Vi havde sol, 35 grader og ingen vind, så vi valgte at sejle en lang tur på canal Garonne og lagde ind i en lille havn Boé, ca. 7 km fra en større by Agen. I havnen lå der endnu en dansk båd Søhesten fra Gilleleje, som vi havde mødt før i Carcassonne.

Efter 2 dage tog vi videre. Vi har en dags stop i Buzet Baise, Villeton, Fourques og sejlede videre til Meilhan, som ligger tæt på floden Garonne.

I Fourques mødtes vi med Preben og Lise på Anna the Brave fra Sydhavnen. De havde været i Bordeaux og var på vej til Toulouse, hvor de skulle overvintre. Vi fik en masse råd og tips til at sejle på floden Garonne i tidevand, når vi skulle til Bordeaux. Vi havde en hyggelig dag og aften med god mad og vin.

Vi ville gerne have sejlet på Lot floden, men får at vide at der ikke er vand nok her i sommermånederne.

Vi lå i Meilhan i 2 dage, og sejlede derfra den 19. august de sidste 17 km til Castets-en-Dorthe, som var sidste station på canal Garonne inden vi skulle ud på floden Garonne.

I Castets-de-Dorthe har de en meget servicerende havnemester Bruno. Han hjælper med de sidste aftaler med tidspunkt for slusning ned til floden.

Den 23. august tog vi de sidste 2 sluser ud i tidevands-floden Garonne. Vi skulle sejle, mens der var højvande og sejlede med tidevandet 53 km ud til Bordeaux, Vi havde bestilt en plads på flydebroen Benauge, som ligger midt i byen foran den gamle stenbro Pont Pierre. Ca. hver 6 time vendte tidevandet, og når strømmen var kraftigst løb vandet med ca. 8-10 km i timen.

Vi lå meget uroligt med støj fra van, der strømmede forbi og vandet løb op på bagperronen af og til helt op til vindueskanten. Der var en del træstammer, grene og buske, der flød med strømmen. Af og til kunne vi høre, at det også drønede ind i båden. På et tidspunkt fik vi en hel busk med rod ind under båden, som satte sig fast i roret og skruen. Det lykkedes Lars at få den ud og slæbt op på broen.

Vi gik ture rundt i Bordeaux, som er en dejlig by med flere seværdigheder, Byen er nok mest kendt for dens vin og vinslotte i områderne udenfor byen, men der var da også noget at se på i selve byen. Vi havde 37 graders varme hver dag, så vi gik mest om formiddagen og prøvede at være mest i skyggen.

Vi havde egentlig betalt vores liggeplads til den 28. august, men besluttede at tage tilbage til kanalen en dag før, hvor vi dels kunne finde skygge og dels for at komme tilbage til helt stille og roligt vand igen.

Så nu kan vi sige, at vi har sejlet fra Middelhavet til Atlanterhavet gennem Frankrig.

Vi lå igen i Castets-en-Dorthe, hvor der denne weekend er byfest med forskellige arrangementer bl.a. musik og fyrværkeri.

Vi lå her til den 31.august, hvor vi startede turen tilbage til Toulouse.