Tryk på billederne for at se dem i større størrelse

Rejsebrev August 2017

Efter 4 dage i Decize sejlede vi videre den 1. august ad canal Latéral á la Loire.

Viggo og Ulla fra Danmark kommer ombord i Briare ca. 135km længere nede ad kanalen mod nord og skal sejle med os i 5 dage fra torsdag den 24. til tirsdag den 29 ad canal de Briare.

Dagens stop blev ved en lille landsby Chevenon, hvor der var et fint lille slot. Jeg listede ind i haven og tog et billede af det.

Næste dag sejlede vi til havnen i Nevers, som lå ca. 2 km op af en sidearm fra kanalen. Vi skulle igennem 2 sluser, før vi var der. Havnemesteren var en flink ung mand, som gav os en god rabat for at ligge der i 2 uger.

Jytte skulle hjem til Danmark i en uge fra den 5. til den 13. og være sammen med Christian, Sanne og børnebørn, mens Lars og Freja blev ombord på båden og lavede nogle småting på den.

Selve byen lå et par kilometer fra havnen. For at komme ind til byen, skulle vi gå langs Loire floden, hvor der også var en fin offentlig badestrand, og over en flot stenbro.

Byen var hyggelig med flere gamle gader, og en nyere handelsgade, men mange butikker havde ferielukket.

Byen havde en stor kathedral og et palads.

Byen er også kendt for sine mange porcelænsartikler.

Mens Jytte var I Danmark var der arrangeret et stort event med Triatlon i havnen, som gjorde, at bådene i havnen skulle om rokeres for at få plads til de mange aktiviteter.

Vi forlod Nevers den 16. august og havde en overnatning i Marseilles-Les-Abigny og tre i La Chapelle-Montlinard.

Derefter sejlede vi videre mod Briare med stop i Bannay og Chatillon- sur- Loire. Vi ankommer til havnen i Briare den 22. august.

Det var en flot tur på canal Latéral á la Loire med varieret udsigt langs kanalen. Meget skov, landbrug, og ind imellem et kig til Loire floden.

Lige før byen sejlede vi over Loire floden via en lang akvædukt Pont canal Briare. Akvædukten blev færdig i 1896 og var i lang tid den længste stålkanal-akvædukt i verden med sine 662 meter.

Den indeholder mere end 13.000 tons vand, 2,2 meter dybt og 6 meter bredt.

2 km længere op af kanalen sejlede vi ned af en sidekanal med tre sluser til havnen i Briare, som lå midt i byen omkranset af grønne områder og små kanaler tæt på Loire floden.

Den 24. august ankommer Viggo og Ulla.

Næste dag sejlede vi videre af canal Briare fra Briare til Montargis.

Der var problemer med elektriciteten ved de første sluser fra havnen på sidekanalen, så vi måtte vente lidt på dem.

Ved den en af sluserne var vandstrømmen meget stærk, så der skulle lægges kræfter i for at holde Klarine fra at bakke ind i en anden båd, som vi fulgtes med.

Canal Briare løber fra Briare til Montargis og er 57 km lang med 36 sluser, hvoraf de 12 går opad og de sidste 24 nedad

Den 1. dag sejlede vi en længere tur til Rogny-les.sept-Ècluses, 19 km på 6 timer, 12 sluser er opad og 4 sluser nedad, men det gik fint, og Viggo og Ulla lærte hurtigt arbejdet i sluserne.

De næste 3 dage mod Montargis var korte 2 – 3 timers ture.

Vi havde sol og 32-34 graders varme alle dage.

Vi stoppede i Châtillon-Coligny, og næste stop var i det grønne langs kanalen tæt på sluse nr. 27

Den sidste dag med Viggo og Ulla var i Montargis, hvor vi var ude at spise om aftenen og næste dag tog de toget til Paris og fløj til Danmark.

Så var vi alene igen efter 5 meget hyggelige dage.

De næste 5 dage blev vi i Montargis, som er en fin by med mange små kanaler inde i byen og mange små fine gamle broer.

Desuden var der mange flotte blomsterdekorationer overalt i den gamle bydel.

Vi har mødt flere danske både, der var på¨vej mod syd, og nogle af dem har vi også haft en snak med inde i forskellige havne.