Tryk på billederne for at se dem i større størrelse

Rejsebrev Juli 2018

Efter 4 dejlige dage i Zwartsluis sejlede vi videre til den lille og hyggelige fiskerby Urk, som lå i den provins af Holland man kalder Flevoland.

Urk ligger helt ud til en meget stor indsø der hedder Ijsselmeer.

Søen er opstået ved anlæggelse af en dæmning i en bugt af Nordsøen.

Søen har et areal på 1.100 km2 og ligger noget under havets overflade.

Byen har mange fiskerestauranter og der er et fint gammelt fyrtårn, som kan lede skibene ind i havnen når det er mørkt.

Fra Urk sejlede vi næste dag op til Sint Nicolaasga, hvor vi har fået lovet en vinterplads til båden på land.

Vi sejlede langs med søbredden på Ijsselmeer, hvor der var en stor møllepark i 3 rækker i vandet.

Lige nord for byen Lemmer sejlede vi gennem en stor sluse ind på en stor kanal Prinses Margarit og ca. 5 km op af den ind på en meget lille kanal, derefter ud i søen Tjeukermeer og for enden af søen ind i en lille bitte lukket kanal, hvor havnen lå.

Vi fik lavet den endelige aftale med havnen og blev liggende der i en uge.

Et vennepar fra Sweitz, som vi havde mødt i champageområdet i Frankrig for 3 år siden, havde deres båd liggende i havnen, og vi havde et par hyggelige dage sammen med dem.

De havde sørget for kontakten til havnen, og selvom det er langt ude på landet, var vi meget tilfredse.

Det var en stor havn med ca. 400 både.

To havnemestre var ansat, og der var mange frivillige der hjalp til med mange ting, så havde man et problem, var der altid nogle der kunne hjælpe.

Vi havde også fået kontakt til Benny og Joy, som ligger i Narbonne i Frankrig om vinteren.

De havde købt en båd nummer 2 til sommerbrug der skulle ligge i Holland.

Vi aftalte at mødes med dem ved en liggeplads på en lille ø på ca. 800 m2 på en mindre kanal Tjonger.

Vi havde en hyggelig dag og der var også et andet dansk par fra Ebeltoft med deres hanhund Storm, der lå der med deres båd.

Bennys og Joys hund Mutti og vores Freja var begge i løbetid, så det var hårdt for Storm.

Næste dag sejlede vi videre til Oosterwolde sammen med parret fra Ebeltoft, Tina og KA.

Dagen efter sejlede vi videre sammen på de små kanale mod Assen på kanal Drentsche Hoofdvaart.

Vi havde en enkel overnatning i udkanten af Oosterwolde.

Der var tørvefest i Oosterwolde, så der lå skibe overalt i byen, og der var en del ventetid ved sluserne pga. store traditionelle hollandske skibe, der deltog i festen i Oosterwolde. Der var også mange broer der skulle åbnes for os.

vi lagde os ind på en liggeplads lige før byen, mens de andre sejlede lidt videre.

Næste dag sejlede vi til Groningen og fulgtes med 2 hollandske både i sluserne og ved broerne.

I Groningen lagde vi os ind i Oosterhaven, som vi har været i 3 gange før i 2012, 2013 og 2015, så havnemesteren genkendte os.

I havnen lå vi lige ved siden af Tina og KA og der lå også 6 andre danske både i havnen.

Vi forlod Groningen den 18. juli og sejlede gennem en stor sluse ud på Kanal Princes Margarit og havde en overnatning i en nyere meget lille havn og campingplads i Stroobos.

Derefter sejlede vi videre af mindre kanaler til Warten, hvor Benny og Joy lå og var sammen med dem i et par dage.

I Warten havde de en gade, hvor der foran alle huse var skilte med Dalmatiner hunde.

Jeg fandt aldrig ud af om de havde haft en event med 101 Dalmatinere eller det bare var en hundeglad gade.

Vi sejlede tidlig om morgenen for at nå Leeuwarden inden middag, da det er ferietid i Holland og derfor mange både på kanalerne, og havnene var fyldt godt op.

I Leeuwarden skulle vi betale 7 Euro for at få åbnet broerne ind til byen.

Der var mange både langs kanalsiden inde i byen, men vi fik en plads, og da Benny og Joy kom sidst på eftermiddagen fik vi rykket sammen på et par både, så der også blev plads til dem.

Den 23. juli sagde vi farvel til Benny og Joy, som skulle sejle til Narbonne i Sydfrankrig.

Vi sejlede ad små kanaler og gennem flere søer mod Sint Nicolaasga, som vi i øjeblikket betragter, som vores hjemhavn.

Undervejs havde vi en overnatning ved en ø nær Grou og i havnen i Joure.

Vi har fået en lejlighed i Odense til indflytning pr. 1.august, derfor tager vi hjem, så vi er der den 28. juli og kommer tilbage til Sint Nicolaasga omkring den 22.august.

Vi har haft sol og mellem 25 og 35 grader og ikke en dråbe regn de sidste 6 uger.

Nu kunne vi tænke os der blev skruet lidt ned for varmen og at vi fik lidt regn.