Om aftenen så vi fodbold i klubhuset, Tyskland og Danmark (2-1), så nu er vi ude af turneringen.

Rejsebrev Juni 2012

Rendsburg lystbådehavn ved værftet

Lars og elektromekaniker monterer bovpropel

Klarine 2,5 meter høj

Røret ind til slusen i Otterndorf for enden af billedet - ikke meget plads

Otterndorf kanal

Bremerhaven - aftenudsigten fra den nye havn i centrum

Oldenburg - 2 meter under normalt vandstand

Emden - tidevandsfortøjninger

Vi så fodboldkamp på storskærm sammen med nogle fodboldglade tyskere, polakkere og russere  - god stemning og øl.

Der var en flot udsigt fra havnen om aftenen med masser af lys fra Klimahuset, som er designet, så det ligner en sky.

Den 17. juni var det Emden der var målet, som bliver den sidste by i Tyskland inden vi tager til Holland.

Vi lå stadig i Rendsburg og ventede, og i den tid fik vi bl.a. malet lidt på gelænder og gjort klar til resten af gelænderet. Vi blev simpelthen nød til at fjerne alt det nye maling, som vi havde malet med hjemmefra. Vi havde malet det med forkert maling, som ikke ville tørre, så det var en ”ommer”

Der var cirkus i byen, og jeg elsker cirkus, så det måtte jeg se. Skønt – jeg savnede bare ungerne at dele det med. Lars gider ikke se cirkus

Jeg besøgte også et kunstmuseum, hvor kunstnere fra hele verden udstillede malerier og nogle fantastiske skulpturer både i en gammel fabrikshal og udendørs i en park. Det var

sjovt at se at de havde brugt nogle materialer, som jeg aldrig havde set før f.eks. skulpturer af ægte tæpper, læder mv.

Den 8. juni kom endelig vores reservedele til bovpropellen fra Holland. Båden blev trukket op på land i havnens slæbested. Elektromekanikeren og Lars fik den monteret og afprøvet, og den kører perfekt. Motorhuset skulle males med grunder og bundmaling inden den kunne komme i vandet igen.

Næste dag blev den sat i vandet igen, og jo det var tæt. Vi brugte resten af dagen til at gøre klar til at sejle videre

Den 10. juni kl. 6.00 slap vi fortøjningerne i Rendsburg og sejlede ud i Kielerkanalen. Der var meget trafik at store erhvervsskibe, og vi måtte vente på tilladelse til at sejle igennem et stykke af kanalen, da nogle kæmpe skibe skulle passerer, så ikke engang en lille sportsbåd måtte ligge og rode rundt sammen med dem.

Vi sejlede igennem slusen i Brunsbüttel og kommer ud i Nordsøen, hvor der tidevand. Vi sejler til Otterndorf på højvande med lidt modstrøm, for at der skulle være vand nok til os til at sejle ind i havnen. Der var sat koste i vandet det sidste stykke ind til Otterndorf havn for at vise sejlrenden. Den blev en lang sejltur på 11 timer.

Den 11. juni sejlede vi på lavvande for at komme igennem et rør under vejen i Otterndorf ind i slusen til en lille kanal ”Schiffahtsweg Elbe Wesser – Geeste” som førte os til Bremerhaven.

Vi havde taget kalechen af og lagt vinduerne ned på Klarine, så hun havde en højde på 2,5 meter, da vi skulle igennem røret og nogle lave broer undervejs. Vi var heldige med fint vejr, så vi kunne stadig stå på ”bagperronen” udendørs og styre derfra – kun da vi gik igennem røret og under nogle broer med højde på 2,7 meter, var vi nød til at gå nedenunder og styre igennem derfra.

Fin og rolig sejltur til Bremerhaven, hvor vi lagde til i en helt ny havn midt i byen bag en sluse, så vi behøvede ikke at tænke i tidevandet.

Bremerhaven er en kæmpestor havneby, hvor mange store skibe kommer til, og der er en god udsigt over Nordsøen og Helgolandsbugten, hvor der er en stor skibstrafik.

Vi gik en tur ned gennem deres gågade – der var få mennesker, og butikkerne havde ingen kunder – mærkeligt – men næste dag gik jeg inde i et flot center ved gågaden, og det var her, det hele foregik – masser af butikker, cafeer, restauranter, mennesker og kunder

Ved siden af vores havn lå en lille Zoo, som jeg besøgte – Det flotteste var deres anlæg med isbjørne.

Den 14. juni tog vi videre – vi ville egentlig have taget en rute ude i Helgoland, som kaldes ”prikvejen”, den er opmærket med koste i det lave vandområde til Wilhelmshaven, men vi ombestemte os, da vi synes det blæste for meget, og vi var ikke vilde med at få vind og bølger ind fra siden.

Vi valgte i stedet at tage turen ned af floden Weser og videre af Hunte til Oldenburg, hvor vi lå i en lille tidevandshavn midt i byen. Ved lavvande stod næsten alle både i havnen på bunden. Vi havde lagt os lidt i yderkanten af havnen. så vi havde lige 5-10 cm vand under kølen, da der var mest lavvande.

Den 15. juni sejlede vi videre ad Küsten kanal til Dörpen, hvor vi lå i en lille havn lidt udenfor byen. Vi valgte at blive her en dag mere og få vasket båd, gjort rent mm.

Vi har stadig ikke nogle fjernesynskanaler, men vi har købt en ny antenne – så den skal bare monteres. Internet er heller ikke til at fange i øjeblikket, men i Holland vil vi prøve at købe en slags taletidskort til nettet, for det er altså rart at kunne komme på nettet.

Vi sejlede gennem 3 sluser, og efter den sidste på Ems, havde vi tidevand igen. Vi sejlede på højvande fra Dörpen, så vi havde strømmen med os hele vejen til Emden.

De sidste 20 km på Ems blev floden bredere, og vi nærmede os havet, så vi fik en ordentlig gyngetur med bølger og krapsøer, da det blæste en del, men heldigvis fik vi dem lige i stævnen, så er det ikke så slemt.

Eems-kanal - Holland

Nil-gås på Eems-kanal

Husbåde i kanalen i Groningen

Kanalen Drentche Hoofdvaart

Kanalen Drentche Hoofdvaart - diset morgen i Diever

Lars hjælper slusemesteren i Diever

Fiskebåd på Zwarte Meer

Ved bredden langs Lage Vaart kanalen nær Dronten

Om lørdagen var vi på en lækker japansk sushi restaurant og bagefter på bar-runde i byen til kl. 3 om natten, hvor vi fik snakket med nogle sjove mennesker og blev måske også lidt fulde

Søndag var hviledag, og det regnede ned i stænger hele dagen

Vi overnattede lige uden for byen, Assen, langs med bredden, et stille og roligt sted, og så var det gratis.

naturskov med mange forskellige træer og med flere småsøer og moser.

Den 29. juni tog vi ud på Zwarte Meer og videre ind i et andet

vandområde Ketelmmeer og derefter lige ind i en mindre kanal, der hedder Lage Vaart, hvor vi sejlede til Dronten og lå på en gæsteplads langs bredden. Vi slappede af og nød det gode vejr, der var sol og 24 graders varme, som lokkede Lars en tur i kanalen. Vi prøvede også at fiske, men uden held, men vi så andre der fangede fisk, så de var der.

Nu er der kun 2 uger  til vi skal mødes med vores lille familie i Wassenaar.

I Emden lå vi en lille sejlklub i yderhavnen, hvor de var ved at udbygge en sluse. Der var lidt kedeligt at være der midt i en industrihavn og byggeplads med en masse støj.

Vi ville have været videre dagen efter til Groningen i Holland, men vejret var ikke helt, som vi ville have det – regn, torden og dårlig sigtbarhed. Efter at have ventet på godt vejr i et par timer, besluttede vi os til at blive en dag mere.

Den 19. juni kl. 5.00, meget tidlig morgen, drog vi fra Emden med strømmen agter, så det gik hurtigt tværs over vandet til Delfzijl i Holland. I Delfzijl blev vi sluset ind på Eems – kanal, så var det slut med at sejle efter tidevandstabeller i lang tid. Eems-kanalen er en meget lige kanal, og det var nemt at se, at vi var kommet til Holland. Landskabet var helt fladt, gårde, marker, korn, køer lige så langt som øjet kunne række – ja selv møllen var der.

Vi skulle igennem en del broer, der skulle åbnes, for at vi kunne passerer. Nogle steder meldte vi vores ankomst ved at trykke på en ringklokke lige før broen – vupti, så blev den åbnet. Det var nemt.

Vi lagde ind i Oosterhaven midt inde i Groningen, hvor vi ville være i en uges tid. Groningen er en livlig by med en masse butikker, restauranter og barer, og byen er omringet af kanaler, hvor der ligger mange husbåde og skibe. Der bor mange unge mennesker, som har sat deres præg på byen. Jeg har læst, at der er ca. 40.000 studerende primært fra universitetet og handelshøjskolen. Det er en rigtig cykel by med mange cyklister og ikke ret meget biltrafik i byen. Vi lagde mærke til, at hollænderne ikke bruger cykelhjelm – heller ikke børnene, der sidder bagpå eller foran på cyklen.

Vi fik monteret vores TV-antenne, købt et USB stik til internet, så nu kan vi følge lidt med igen. Ellers går dagene med lange gåture i byen og andre små gøremål.

Den 25.juni blev jeg 61 år, og Lars forkælede mig med en gave. Vi forlod Groningen, da broerne åbnede klokken 9.00. Vi sejlede videre at Noord-Willemskanalen, hvor der var mange broer der skulle åbnes for at vi kunne komme igennem. Der kan kun sejle sportsbåde på kanalen, og området som hedder Drentche er meget attraktivt at sejle på, da der er mange naturreservater. En rigtig flot tur med masser af natur og fugle langs kanalen

Den 26. juni tog vi videre af Drentche Hoofdvaart, som er forlængelsen af Noord-Willemskanalen, og der var stadig mange broer og nogle sluser, som skulle åbnes og lukkes for os. Vi sejlede i konvoj med andre både, så det var faktisk nemt. Vi lagde os ind til bredden lige før slusen i Diever, hvor vi lå en dag over og cyklede rundt i naturreservatet. Flot

Den 28.juni drog vi af sted igen. Vi skulle igennem et par mindre hånddrevne sluser, og Lars hjalp slusemesteren med at lukke portene. Vi havde planlagt at tage til Meppel, men det var svært at finde en plads til os, så vi fortsatte til Zwartsluis, hvor vi fik plads i en havn lige ud til Zwarte Meer, som er et inddæmmet område.