www.klarine.dk
Rejsebrev Juni 2017
Den 1. juni tog vi fra Saint Gilles og startede rejsen på Rhône floden mod Lyon, hvor vi skulle mødes med Kim og Jonna, der kom fra Danmark.
Vi kom igennem Saint Gilles slusen og ud på Petit Rhône, hvor der var ca. 2-4 km modstrøm.
Vi tog turen i 2013, hvor det var højvandet og meget mere strøm.
Nu var der mere lavvande og mindre strøm, og derfor meget mere afslappende.
Efter et par timers sejlads kom vi ud på Rhône floden, og vi mærkede straks en kraftigere modstrøm på 5-7 km, men vi kom da langsom fremad med 5-8 km i timen. Strømmen var stærkest ved broerne og steder, hvor floden blev smal.
Vi måtte vente 2 ½ time ved Beaucaire slusen, før slusemesteren gav os grønt lys, selvom han slusede tom op 3 gange, men vi konkluderede, at det var fordi løbet var smalt på den anden side, hvor der lå meget store både, som ventede på at blive sluset, og ville ikke tage hensyn til en lille motorbåd.
Efter Beaucaire slusen blev floden bredere, og vi fik en mindre modstrøm på 4-5 km, og vi kunne sejle stærkere det sidste stykke til Avignon.
På vejen dertil begyndte det at lyne og tordne, men vi kom igennem det uden at blive våde.
Vi fik en plads langs kajen midt i byen bag resterne af den berømte bro i Avignon.
Avignon er en historisk by, der er omkranset af en høj fæstningsmur. Der kommer mange turister bl.a. i store busser og hotelbåde for at opleve nogle af de seværdigheder, byen byder på. En af de største seværdigheder er det store pavepalads Palais des Papes, der ligger helt ned til floden, hvor forskelige paver igennem 70 år i 1300 tallet har boet indtil hovedsædet flyttede tilbage til Rom.
En anden seværdighed er resterne af den oprindelige bro St. Bénezét, der når halvt ud i Rhônefloden. Efter gentagende oversvømmelser der efterlod broen i ruiner, holdt man op med at reparere broen i 1668.
Freja faldt i vandet mellem kajen og båden, da hun ville springe i land i Avignon, men heldigvis var Jytte hurtig og fik hende ombord på båden igen. Det var ikke helt ufarligt, da der var meget strøm.
Der kom 3 andre danske både, og vi mødtes et par gange med det ene par, som var på vej til Middelhavet.
Efter 1 uge i denne dejlige by sejlede vi til L’ardoise, Port 2, som lå inde i en arm af Rhônen. Ved siden af havnen lå en betonfabrik, der larmede meget, så vi besluttede at sejle videre næste dag.
Vi sejlede ca. 20 km op af Rhône til en lille by St-Etienne des Sorts og lå ved en flydebro i 2 dage.
Den 11. sejlede vi til Viviers, det var gratis incl. vand og el. Det var stegende varmt med 35-37 graders varme og meget lidt vind, så vi hoppede i vandet i havnen for at blive kølet lidt af. Selv Freja kom i vandet med redningsvest på.
Viviers er en historisk by isoleret af volde, hvor biskopper har haft deres hovedsæde i det 15. århundrede i den øvre del af byen, og denne del af den gamle by er velholdt, og flere af bygninger er lavet om til lejligheder.
Efter tre dage tog vi videre til Cruas. Indsejlingen til havnen var smal og det var vigtigt at tage hensyn til strømmen for ikke at gå på grund.
Cruas ligger lige ved siden af Atomkraftværket Centrale nucléaire de cruas-Meysse med fire store køletårne, og det ene køletårn har et stort maleri af et barn. Byen er meget lille med en bager og en lille købmandsbutik. Der ligger et gammelt romersk klosterområde i byen.
Der er en del cement og betonindustri i området
Det var stadigt meget varmt med temperaturen over 30 grader, så det var bedst at være ude om formiddagen. Der kom en stærk mistralvind på 12-16 sekund meter og mere i vindstød, så vi blev i havnen i 5 dage.
Vi fik et kort besøg af Preben og Lise, som var på vej ned til deres båd i Beaucaire efter 3 uger i Danmark.
Vi cyklede en tur langs Rhônen gennem frugtpantager med bl.a. kiwi, kirsebær, blommer, nektariner, æbler og pærer.
Ved siden af havnen er der en lille park ned til Rhônen, hvor der i weekenden var jagthundeudstilling hornmusik og opvisning. Der var også opvisning med jagt til hest også kaldt parforcejagt. Det var imponerende at se, hvordan rytteren havde styr på alle de hunde.
Om aftenen var der rock and roll musik med et tre mandsorkester. Der var kun 30-40 tilhørere, og det var synd, for det faktisk ret godt og underholdende.
Den 19. om morgenen tog vi videre i stille vejr, men i løbet af formiddagen blæste det mere op, så vi lagde os ind i havnen L’Èpervière, som ligger ca. 2 km fra Valence by.
Valence er en større turist og handelsby med ca. 62.000 indbyggere. I den gamle del af byen er der flere små gågader og hyggelige torve. En aften var der arrangeret forskellig udendørs musik flere steder i den gamle bydel, som vi var inde og høre lidt af.
Efter tre dage blæste det ikke mere, så vi besluttede at sejle videre. Der var stadig hedebølge og næsten ingen vind og strøm, og det blev en flot tur.
Landskabet langs floden var grønt og frodigt trods tørke, og vi så vinmarker op af bjergskrænterne, og sejlede forbi mange små byer.
Efter 8½ times sejlads, 3 sluser og 70 km længere op af floden lagde vi ind i havnen Les Roches de Condrieu. Havnen lå lige efter et stort kommunekemi, som næsten lignede et kunstværk af blå rør
Vi blev der i 2 dage og tog videre mod Lyon den 24.
Vi havde en flot tur det sidste stykke af Rhônen og indsejlingen til Lyon på Saône var et godt gensyn med de moderne bygninger langs med floden. Vi fik plads i Confluence havn, og den 29. ankom Kim og Jonna, som skulle være hos os i en uge.
Vi så på Lyon by sammen med dem i de første tre dage de var ombord. Det var 4. gang vi besøgte byen, så vi kendte det meste af den indre by.
Lyon er den tredjestørste by i Frankrig. Byen ligger ved sammenløbet af floderne Saône og Rhône.
Lyon har meget at byde på bl.a. Kirken Basilica Fourvière, som står på toppen af en bakke. Det hyggelige kvarter Croix-Rousse, hvor silkevæverne engang arbejdede (de såkaldte canuts). I det 19. århundrede nedlagdes en stor del af silkeindustrien, men i dag er der stadigvæk en stor tekstilindustri i byen.
Lyon er et vigtigt center for bankvirksomhed samt for kemiske, farmaceutiske og bioteknologiske industrier.
Byen indeholder en betydelig softwareindustri med særlig fokus på videospil, og de seneste år har udviklet en voksende lokal opstartssektor.
Et helt nyt stort område af byen er i udvikling La Confluence med nyt byggeri i moderne arkitektur og restauration af bevaringsværdige gamle bygninger. Lejligheder, forretninger, center, kontorbygninger, filmproduktion, restauranter, havn, grønne områder og meget mere
Den 1. juli ville vi sejle videre, og vi havde planlagt, at sejle 140 km op af Saône til Chalon sur Saône på 4 dage fra den 2. juli, hvor Kim og Jonna kunne tage toget tilbage til Lyon den 6. juli, og videre derfra med flyet til Danmark.