Rejsebrev Marts 2013

Francoise og Jytte

Vores 1. sejlerdag i 2013 på Canal du Midi

Sorte svaner

Roubia

Canal du Midi

Mange lave broer på Du Midi

Marts var den måned, hvor vi forlod Capestang efter 4½ måneds vinterhi for at tage videre mod nordvest på Canal du Midi.

Vi har haft gode forhold i Capestang havn, og prisen for en vintersæson i 5 mdr. kostede kun 500 Eu. inklusiv alt det strøm og vand, vi kunne bruge samt toilet og badeforhold lige udenfor båden.

Gennem turistforeningen, som også lå på havnen, har vi fået mange nye bekendtskaber og venner ved at deltage i en sproggruppe med franskmænd og englændere, og nogle af dem vil vi helt sikkert holde kontakt med fremover

Den. 4.marts havde Norman og Diana til afskeds-middag på båden. Lars havde lavet den helt store gourmet middag: broccolisuppe med ristede rugbrødsterninger og mandler, grillstegt lammekølle, pandestegte kartofler og nødder, tzaziki, mv. og ris a’lamande til dessert, kaffe med fyldte chokolader og en masse af den gode lokale vin. Det var stor succes hos englænderne, og vi havde en hyggelig dag.

Den 5. marts kom vores gode franske veninde Françoise, som har hjulpet os hele vinteren med de franske gloser om eftermiddagen og snakkede lidt, inden vi skulle til fransk/engelsk konversation på turistkontoret.

Vi havde besluttet at tage af sted sidst på ugen, så det var vores sidste aften sammen med Françoise og vores lille sproggruppe, så vi fik sagt farvel til dem over et glas champagne. De har været hyggelige at være sammen med, og vi har lært mange nye engelske gloser og lidt fransk.

Den 9. marts forlod vi Capestang om formiddagen efter at have gjort Klarine klar til afsejling, så hun kunne komme under broerne.

Vi havde en dejlig tur med solskin og varme. Humøret var højt, for nu skulle vi på eventyr igen.  Vi så, at mange platantræer var fældet, og flere steder var de i gang langs kanalen. Platantræerne har fået en svampeinfektion, som ikke kan slås ihjel, så de skal fældes og brændes. Der er lavet en genbeplantningsplan, men det tager mange år, før man kan finde skygge under dem, så det bliver varmt om sommeren at sejle hernede.

Vi så også et sort svanepar på turen. De var godt nok smukke. Hanen blev sur på båden og gik til angreb på den. Vi var åbenbart kommet ind på hans domæne.

Vi lagde til langs kanalbredden og fortøjede til et par træer bagved en stor båd i en lille landsby der hed Roubia, hvor der absolut ikke sker noget som helst.

Næste dag cyklede vi til Homps 10 km op af kanalen, for at se på de sluser, vi skulle igennem, De har ikke fast bemanding på før den 16., så man skal ringe dagen i forvejen til VNF og lave aftale om at komme igennem.

Vi har ikke set en eneste båd sejle på kanalen, men om aftenen så vi en afrigget sejlbåd komme forbi. Lars cyklede ned til den første sluse, hvor den lå klar til at sluse. Det var en franskmand, som var på vej hjem med sin båd fra Middelhavet til Bordeaux, ud i Biscayen og nordpå. Vi aftalte, at vi sejlede op til slusen næste morgen og kunne følges med ham gennem nogle sluser, så ville han kontakte VNF.

Den 11. marts sejlede vi så ned til slusen, og franskmanden ringede til VNF i Carcassonne, og lavede aftale om slusning.

Klokken 9.00 stod slusemesteren klar, og vi gik i slusen. Vi havde igen en dag med varme og solskin, så det var en dejlig tur. Det var tydeligt, at det var udenfor sejlesæson, da vi igen var de eneste der sejlede på kanalen. Der var ikke plads i havnene, da de var fyldt op med udlejningsbåde, men vi kan altid bare lægge os ind til bredden og slå et par pløkker i og fortøje til dem.

Vi kan ligge i 3 dage, hvor vi kan klare os med strøm fra batterierne, så skal vi sejle igen for at lade dem

op. Vand kan man få mange steder udenfor havnene, så det er ikke noget problem.

Det blev til 8 timers sejlads gennem små ”sovebyer” og et flot landskab. Vi nåede at sejle til Trèbes, hvor vi lagde ind lige før en sluse med 3 kamre midt i byen.

På Canal Du Midi er der mange små sluser, vi skal igennem, typisk 30-40 meter lange og 5,5-6 meter bredde, flere af sluserne er med flere kamre i forlængelse af hinanden, som en trappe af vand.. Slusekamrene er fra 2,5 til 3,5 meter høje, men uden pullerter eller kroge i væggene, så hvis de er højere end 2,5 meter, skal en af os op på kajen og

Der arbejdes i vinmarkerne

Pilgrim fra Norge

Carcassonne middelalderby

Carcassonne middelalderby

Carcassonne middelalderby

 Udsigt til Pyrenæerne

 Blomstrende mandeltræ

I nærheden af Bram

Castelnaudary havn

Liggeplads ved slusen i Gardouch

Le Capitole - Toulouse

Toulouse

Jardin des plantes Toulouse

Den 12. marts kom en slusemester klokken 13.30, så vi kunne komme videre. Vi havde egentlig planlagt at ligge i Trebes nogle dage, men meget var lukket i byen, da turismen ikke var startet endnu, så vi sejlede videre sammen med den franske båd til Carcassonne.

En ældre mand i kajak fra Norge slusede sammen med os til Carcassonne. Kajakken lå fint beskyttet i vandet bag Klarine. Vi havde mødt ham før i Capestang, hvor han var et par dage. Han var på pilgrimstur i kajak fra Norge og skulle afslutte i

Spanien, hvorefter han ville skrive en bog om hans tur. Han havde været undervejs siden maj sidste år, og alt hans grej var pakket i og på kajakken. Han sov i et lille iglotelt, hvor han kunne finde plads ved vandet. Han var en lille spinkel mand på 66 år, som havde problemer med vejrtrækningen, da han havde røget for mange cigaretter, så det var imponerende, og han fortalte, at det var en drøm, der skulle virkeliggøres.

Da vi nåede Carcassonne kl. ca. 17.30, lagde vi til i udkanten af havnen, selvom havnemesteren sagde, at der var lukket for vinteren. Efter lidt snak frem og tilbage blev vi enige om, at vi måtte blive liggende, og hun åbnede for vand og el. for os, og hun ville komme tilbage torsdag, hvor vi kunne ordne det økonomiske.

Carcassonne er en livlig og spændende by, som er delt i to bydele af floden Aude forbundet med to broer.

På flodens højre bred ligger den befæstede Cité de Carcassonne på toppen af en bakke med middelalderbebyggelse og dobbelte bymure, som giver et billede af befæstningskunsten helt fra 500-tallet til 1300-tallet. Cité de Carcassonne er Europas største middelalderborg.

Vi var på opdagelse i La Cités små gyder og stræder en af dagene. Der var mange små turistforretninger og restauranter. Vi gik ind og så slottet, som er en af de store seværdigheder foruden en gotisk katedral.

Den nedre bydel på venstre bred ligger Bastide Saint-Louis, som er stærkest befolket og ekspanderende. I denne del af byen er der gågader, torve og mange butikker og restauranter. I udkanten af byen er der større indkøbscentre, hvor vi var ude og kigge i et par af dem. Vi fik også Sushi en aften

og en vietnamisk restaurant med lækker mad blev besøgt, og vi måtte også lige en tur på en irisk pub en aften.

I alt er der er ca. 48.000 indbyggere og hvert år bliver byen besøgt af en million turister.

Den 20. marts sejlede vi videre. Slusere var nu åbnet med bemanding, så det var meget nemmere. Vejret var stadig ustadig med lidt regnbyger, men

dog mest tørvejr. Vi havde 14 graders varme og tænkte lidt på dem derhjemme i Danmark, som sloges med snestorm og minus grader.

Mandeltræerne blomstrer og træer og buske står i knop, Langs kanalbredden har vi set hyacinter og selv mælkebøtterne er i frø. Jo, vi har forårsfornemmelser her i Sydfrankrig.

Vi lagde os ind i nærheden af en lille by, der hed Bram, og vi gik en lille tur ind til byen kanalen.

På vej hjem mødte vi vores norske kajak-ven. Han var taget afsted næste morgen i snevejr og blæst, og nu var han her og samlede kræfter på et bed and breakfast. Han var glad for at se os og kunne få et lift igen op af sluserne.

Den 21. marts klokken 9.00 tog vi videre sammen med Frank, som vores norske kajak-ven hed, med hans kajak på slæb. Sluserne lå tæt med 500 – 2500 meters afstand imellem, så det gik lystigt opad. Målet var en by der hed Castelnaudary ca. 15 km og 14 forskellige sluser op af kanalen.

Da Lars sejlede ind til bredden for at sætte mig af før en sluse, gik vi på grund. Der må have ligget et eller andet hårdt på bunden, som Klarine stod på, for det var svært at komme derfra igen. Efter lidt bøvleri fik vi hende fri, hun gled ned af det, hun stod på, og vi kunne komme videre ind i slusen.

Vi fik taget afsked med Frank, som ville udenfor byen og finde en plads, hvor han kunne campere.

Havnen havde nogle helt nye sanitære faciliteter, så vi nød at kunne bade i 12 minutter i rigeligt varmt

vand. Det er sjovt, som man er begyndt at påskønne de små hverdagsting, når man kan få lidt ekstra.

Vi blev weekenden over og bare nød tilværelsen i byen og havnen.

Vejret var stadig ustadig med småregn ind imellem.

Den 27. marts blev en kort tur til Toulouse. Vi sejlede forbi mange store barges der lå langs

Lige før Toulouse sejlede vi over motorvejen via en akvædukt.  En mærkelig fornemmelse at se bilerne køre under os, og vi sejler over dem.

I Toulouse fik vi en plads i havnen midt inde i byen, Port Saint-Sauveur. Havnemesteren var en meget sød dame, der sagde en hel masse på fransk, hun taler ikke engelsk, så vi prøver at forstå hinanden, med de få franske gloser vi kender, blandet med engelsk og dansk samt kropssprog.

Toulouse er den 4. største by i Frankrig. Det er en hyggelig og livlig by med mange små og større butiksgader, hvor moden er rigt repræsenteret i alverdens mærker til enhver pengepung. Der er meget at se på kirker, museum, flotte bygninger og parker foruden de mange restauranter, caféer og barer.

I parken Jardin des plantes var foråret startet med masser af flotte blomsterbede, blomstrende træer og buske og andemor havde fået ællinger.

og han havde svært ved at slæbe den udenom sluserne. Vi aftalte med ham, at han kunne komme med os, når vi sejlede mandag den 1. april, hvis ikke det styrtede ned med regn, for det havde godt nok regnet en del på det sidste.

 Forår i Jardin des plantes Toulouse

tage imod slusetovet og sætte om pullerterne. I de fleste sluser er der en stige man kan kravle op af og ellers må man stå af lige før slusen og gå op på kajen.

Vi fandt hurtigt en teknik, der var bedst for os, jeg blev sat af lige før slusen, og så gik jeg op til slusekanten og tog i mod slusetovet, som Lars kastede op til mig.

Om aftenen var vi godt trætte, ømme i musklerne. Det blev til 10 sluser, hvoraf 5 var dobbelte og 1 var med 3 kamre. Jo, det giver motion at sluse så meget.

Vi blev i Carcassonne i en uge, hvor vi havde lidt sne, blæst og kulde de første par dage og så blev det bedre i løbet af ugen, dog med ustadig vejr.

Vi nåede Castelnaudary klokken ca. 15.00  med kun 1 times middagspause, så det tager en del tid at kravle op ad sluserne. Dagens sidste slusetrappe var med 4 kamre, hvorefter vi sejlede ind i et større vandbassin, hvor der lå en stor udlejningsbase på nok 50 både. Derefter kom selve havnen, hvor vi fik en plads uden på en anden båd som lå for vinteren.

Den 25. marts sejlede vi videre og 6 timer efter lagde vi os ind til Gardouch lige før slusen. Der lå flere både som var fastliggere, især en barge var farverig med løvefigurer ved ”døren”.

Den 26. marts blev som dagen i forvejen, hvor vi lagde til i nærheden af Castanet- Tolosan 15 km fra Toulouse.

bredden, som var lavet om til husbåde, bed and brakfast, restauranter mv.

Vi har ikke set ret mange franske byer, hvor der var taget hensyn til cyklister, men her var der cykelstier flere steder, og man kunne cykle flere km. langs kanalen, både langs Du Midi og Garonne. Vi cyklede en motionstur ud til en bådbutik i udkanten af byen, som vi havde set ligge ved en lille havn ved kanalen.  

Vores kajakven var også nået til Toulouse, og han spurgte, om han kunne få et lift igen, da han ikke kunne få lov til at padle igennem sluserne af VNF,