Rejsebrev Oktober 2012

 

 

Stor flodpram på Rhône floden - 3 pramme og 1 skubber

Hotelbåd i slusen på Rhône

Rhône floden

Sluse Bollène 23 meter dyb

Palace of the Popes i Avignon

Camargue heste langs canal du Rhône á Sete

Aigues Mortes havn bag byens fæstningsmur

Tyrefest i Aigues Mortes

Lars havde gjort klar til at vi kunne tage videre ned af Rhône floden næste dag.

Sluserne var igen meget store, og vi skulle have

I en af sluserne lå vi lige bag en af de store hotelbåde, der kom fra Schweiz, som fyldte slusen godt op

Da vi ikke kan fransk, var det en god ide at sluse med de store både, da de i forvejen havde kaldt slusen op, så den var gjort klar til at sejle inde i, når de ankom.

Første overnatning på floden var i Tournon, hvor vi lå i en dårlig havn, hvor det var svært at fortøjre og vores dybdemåler viste 0, så vi stod næsten på bunden. Der lå også store hotelbåde, som gav en masse turbulens, når de kom og tog afsted.

Floden blev større og større jo længere vi kom syd på, men stadig et flot landskab.

Vi så flere gamle borge og bygninger undervejs, og flere atomkraftværker var der også

Vejret var også godt – solskin og 20-25 grader

Der kom 3 andre både som også lagde til, bl.a. et engelsk par med 2 børn i en afrigget sejlbåd. De havde boet på deres båd i 10 år, og var på vej til St.Louis, for at finde et arbejde som skibstømrer.

Den 10. oktober fulgtes vi med den engelske båd videre. Hans kone kunne tale fransk, så hun kunne kalde sluserne. Der var en del ventetid ved et par af sluserne, da de havde et reglement, at sportsbåde skulle vente i 20 minutter på erhvervsbåde, der skulle igennem, da de altid fortrinsret i sluserne fremfor sportsbåde. Man kan så komme med, hvis der er plads.

I en sluse slusede vi 23 meter ned, hvor vi kun var den engelske båd og os – så fyldte vi altså ikke ret meget.

Vi kunne fortøjre lige bag ved gamle bro.

Den 11. oktober sagde vi på gensyn til Avignon og tog videre mod Aigues Mortes, som ligger forenden af på Canal du Rhône á Sete og i starten af Canal Maritime

Vi sejlede først et godt stykke ned af Rhône floden og drejede fra lige syd for St-Gilles ind på kanalen.

Det var dejligt at komme på kanal igen i stedet for floden hvor der var meget strøm og vind.

Terrænet var fladt, og man kunne lugte havet, som vi nu var tæt på.

Undervejs så vi de berømte hvide Camargue heste græsse langs bredden. Hestene fødes sorte, men efter 3 år bliver de hvide. De blev brugt meget til at vogte de mange vilde tyre i området.

Næste dag ringede vi rundt til nogle havne på Canal Du Midi og efter et par forsøg var vi heldige i Capestang, som lovede at holde en plads til os til  mandag den 15.

      Søndag den 7. oktober var jeg tilbage i Lyon fra Odense.

Den 8. oktober slap vi så fortøjningerne i Lyon og sejlede ud af havnen og videre ned af Rhône floden. Vi havde medstrøm på 6 km i timen, som betød at vi sejlede med en fart på 16-17 km i timen, så det gik godt derned ad.

12 sluser af dem 195 x 12 meter ned mod syd. De havde alle flyde pullerter vi skulle fortøjre ved og så fulgte de med ned, uden at vi skulle flytte tovværket – nemt.

Vi så mange store flodpramme og barges og en del store hotelbåde på vejen. Floden var stor, så det gav ikke problemer. I sluserne fyldte de store både sluserne godt op, men vi var heldige, at kunne ligge lige bag dem, vi slusede sammen med.

Den 9. oktober tog vi afsted så snart det var lyst. Vi havde aftalt at tage direkte til Sydfrankrig, og så måtte vi nyde nogle af de byer, vi kom igennem, når vi tog tilbage på hjemvejen engang.

Vi fortøjede til kajen i Viviers, som egentlig havde lukket til vintertid, og taget deres broer op, men vi fik alligevel fortøjet Klarine inde i havnen langs kajen.

Målet var Avignon, som var kendt for deres mange gamle historiske bygninger bl.a. broen Saint Benezet og Palace of the Popes. En by vi godt kunne have brugt noget tid på – men igen det må blive på hjemvejen.

Vi mødte nogle englændere, som inviterede os på en drink, og de kunne giv os nogle tips til vinterhavne. De lå selv i Auigues Mortes, som de anbefalede stærkt, så der ville vi tage hen næste dag.

Havnen i Aigues Mortes var stor, men der var ingen plads til os til overvintring, allerede i august var havnen booket fuld.

Aigues Mortes er en mindre middelalderby omkranset af en fæstningsmur med syv tårne og ti porte, som beskytter godt mod blæsten ude fra det flade land.

I Aigues Mortes var der tyrefest med tivoli, bar, musik osv. og om eftermiddagen blev hovedstrøget i byen afspærret, hvor vilde tyre skulle løbe igennem gaderne sammen med nogle franske cowboys (gardians). Det var

Flamingoer i saltsø langs canal Rhône á Sete

Canal Rhône á Sete

Étangs de Thau - muslingefarme

Canal du Midi

Bézirs fra Canal du Midi

Slusetrappe med 7 kamre ved Bézirs - Canal du Midi

På vej op af slusetrappen

Udsigt fra Canal du Midi

Udsigt fra Canal du Midi - Capestang

Vinterplads i Capestang på Canal du Midi

ved den lejlighed, at de tyre blev udvalgt, som skulle bruges til de ublodige tyrefægtninger, de havde iområdet.

Vi mødte en dansk familie i havnen, som havde lejet en stor båd i en uge for at fejre deres guldbryllup med deres børn og børnebørn.

Den 13. oktober sejlede vi fra Aigues Mortes og ud på Canal du Rhône á Sete, som var en lang smal kanal,

som lå midt i nogle saltsøer og løber sydvest kun få km fra Middelhavet. Området var fladt og i søerne så vi

mange flamingoer.

Søerne og området var godt beskyttet fra havet med volde så vi så ikke Middelhavet, selvom vi var tæt på. Vi så nogle byer som ligger ved havet fra deres ”bagside” og et sted var der et stort område med rutsjebaner, karruseller, tivoli m.m., men der var ikke meget liv, da turistsæsonen var slut.

Kanalen fortsatte ud i en større saltvand sø, Étangs de Thau, hvor man havde muslingefarme på et stort område, og flere steder var der ikke meget vand, så der var opmærket en sejlrende med røde og grønne bøjer.

Da vi kom ud i søen blæste det en del, og vi fik lidt bølgegang, så saltvandet sprøjtede over båden. Det tog ca. 2 timer at sejle gennem søen og ind i læ på Canal du Midi, som lå i den anden ende af søen.

Ved syvtiden om aftenen lagde vi os ind på en venteplads til den første sluse et lille stykke ind på kanalen og fortøjede. Solen var ved at gå ned, og det blev mørkt hurtigt.

Den 14.  Oktober sejlede vi igennem den første sluse på Canal du Midi efter at have taget kalechen ned, maxhøjden var 3,45 m.

Sluserne var små, 30-40 meter lange og 6 meter brede, så det var begrænset, hvor store bådene kunne være på kanalen.

Kanalen var også smal flere steder, nogle steder så smal at to både ikke kunne passere hinanden og det samme ved broerne, men så lagde man sig blot ind til siden og ventede på at den ene både havde passeret det smalle sted.

Der lå mange både langs kanalsiderne af alle mulige slags, og vi blev overrasket over at se så mange bådvrag, der også lå der, det pyntede ikke.

Vi mødte en del både og 90 % af dem var udlejningsbåde og mange var franskmænd men også hollændere, tyskere, italienere, danskere og selvfølgelig englændere.

Vi sejlede forbi vinmarker og har udsigt til større bjerge og mange små landsbyer

Store flotte platantræer står langs kanalsiderne, og det virkede, som om vi sejlede gennem en allé.

Vi sejlede til Béziers – en mellemstor by, og lagde til i en havn, der lå i et bassin mellem 2 sluser.

Det var søndag – alt var lukket i byen, så der var ikke så meget at se på.

Den 15. oktober forlod vi havnen og efter den første sluse, skulle vi 14 meter op af en slusetrappe, der bestod af 7 slusekamre. Det havde vi ikke prøvet før, men efter lidt instruktion fra slusemesteren fandt vi ud af det.

Lars sejlede ind i sluse-kamrene, mens jeg gik ved siden af langs slusen med et slusetov og fortøjede båden langs kanten undervejs opad.

Derefter gik det videre af den flotte Canal Du Midi med den fantastiske udsigt.

Undervejs får vi fyldt tanken op med diesel i en ved

byen Colombiers, der var base for mange udlejningsbåde.

Efter nogle få timers sejlads på kanalen nåede vi Capestang, som skulle være vores vinterhavn.

Havnen lå mellem 2 broer og bådene lå langs kanalen på begge sider. Der var en base for udlejningsbåde, som der var flest af, men der lå også andre private både der. Vi fik talt med havnemesteren og fik anvist en midlertidig plads.

De var ved at få sat nyt el og vandanlæg op, så vi lå først på en plads, hvor vi kun kunne få strøm, vand skulle hentes på den anden siden af bredden, men efter 10 dage fik vi en god plads med strøm og vand.

Der lå vi godt beskyttet bag broen og med masser af lys omkring os tæt på havnens faciliteter.

Capestang er en gammel landsby med lidt over 3.000 indbyggere, der ligger i Languedoc området med vinmarker tæt omkring byen. Byens vigtigste kendetegn er den gamle kirke, St EtienneChurch,som tårner op midt i byen.

Der er marked onsdag og søndag

Byen har 2 supermarkeder, 1 byggemarked, posthus, møntvaskeri og nogle meget få forretninger 

Byens bus går til Béziers – 15 km herfra og derfra kan man tag busser og tog

Vi har prøvet både bus til Béziers og toget til Sete, som ligger helt ude ved Middelhavet.

Her i Capestang går vi i vinterhi i ca. 4 måneder, og gør klar til at sejle videre tidlig forår næste år opad Canal Du Midi.

Rejsebrevene vil i denne tid indeholde highlights,

specielle oplevelser og fotos fra området.

Capestang med udsigt til sneklædte bjerge i baggrunden