Rejsebrev Oktober 2016

Lørdag den 1.oktober kom Kim og Jonna ombord i Toulouse. Vi havde en hyggelig uge, hvor vi sejlede til Carcassonne. Der var 99 km sejlads og 47 sluser, hvoraf ca. halvdelen var opslusning.

Vi forlod Toulouse den 2.oktober og sejlede først til Montgiscard og lå der, og derefter fandt vi et godt sted at ligge ved kanalen, hvor der var ca. 2 km ind til byen Villefrance-de-Lauragais.

Dagen efter sejlede vi til Castelnaudary, hvor vi fik egnsretten Cassoulet, som er en ret med forskellig kød og bønner i en tyk kraftig suppe. Maden blev leveret rygende varm til båden i et lerfad.

Dagen efter tog vi videre mod Carcassonne. Vi havde besluttet at sejle hele dagen så vi kunne nå byen inden sluserne lukkede, da France Meteo havde lovet torden og regn om natten og næste dag.

Vi startede kl. 9.00, og Kim var kaptajn og styrmand på hele turen den dag. Om formiddagen cyklede Jonna og jeg fra sluse til sluse og lavede aftaler med slusemesteren at vi kom, og vi stod klar til at tage imod fortøjningerne. Det gik hurtigt og nemt. Sluserne lå tæt til at starte med 500-1500 meter mellem dem. Om eftermiddagen var der længere imellem sluserne og vi slusede nedad.

Vi nåede Carcassonne klokken 17.00, havde sejlet ca. 40 km og været igennem 24 sluser den dag.

De næste 2 dage udforskede vi Carcassonne sammen, og lørdag den 8. tog Kim og Jonna toget tilbage til Toulouse, hvor de skulle flyve til Danmark.

Den 10. efter at handlet godt ind til et par dage, sejlede vi videre mod Capestang med stop foran slusen Fonfile, hvor der var langt til en by. Dagen efter lå vi i Paraza og her fik vi en dejlig middag på en restaurant lige overfor hvor vi lå med båden.

Næste dag sejlede vi til Capestang og lå der resten af måneden.

Vi var sammen med flere gode venner, som vi efterhånden har fået hernede. Per og Reidun som har hus i Capestang kommer fra Norge, Benny og Joy er danskere som bor på deres båd i Narbonne, Preben og Lise, som vi har sejlet en del sammen med i år på canal du Midi og Canal Garonne kom fra deres vinterhavn i Toulouse og overnattede hos os i en nat. Norman og Diana, som er et engelsk par, der bor på et vinslot i nærheden af Capestang, Richard og Linda, som har bygget et hus i Capestang og vores franske veninde Francoise fra en mindre landsby i nærheden.

Vi gjorde båden lidt vinterklar, mens vi lå i Capestang og resten vil blive gjort i Poihles 5 km fra Capestang.

Vi vil sejle til Poihles onsdag den 2. november, hvor båden skal ligge hele vinteren indtil sidst i marts 2017, mens vi er i Danmark, Barcelona og Gran Canaria.

Den 9. november tager vi afsted til Danmark og når vi kommer tilbage til båden, har vi en plan for den videre sejlads