Rejsebrev September 2012

 

 

Fortøjning under en bro på floden Marne

Overløb på Marne floden

Vinmarker - Champagneområdet Marne

Vinmarker - Champagneområdet Marne

Marne floden

Canal latéral à la Marne

Canal latéral à la Marne

Havnen Vitry-le-Francois

Da vi havde fulgt dem ned på banegården om eftermiddagen, gjorde vi klar til afgang næste dag efter 10 dage i Paris.

 

 

Den 1. september sagde vi farvel til Børge og Alice efter en dejlig uge sammen i Paris, hvor vi lå i havnen ved La Bastille.

Senere mødte vi et dansk par i havnen, som havde sejlet i Frankrig i flere år. De gav en drink ombord på deres båd samt lidt gode tips og råd.

Den 2. September kl. 8.00 kunne vi gå gennem slusen fra havnen og ud i Seinen. Efter 1 times sejlads og 1 sluse var vi inde på floden Marne. På Marne floden slusede vi opad og der var meget skov på begge sider.

Vi havde besluttet at tage en ordentlig tørn på floden Marne for at komme et godt stykke op af den, inden vi ville overnatte. Sluserne lukkede kl. 18.00, så vi lagde os ind til bredden under en bro lige før en sluse i Mary Sur Marne. Det var en noget uautoriseret plads, men der var optaget på broen, så vi satte et par pløkker i jorden til fortøjningerne. Vi måtte også arrangere et klatretov op af en skrå betonvæg, så vi kunne komme op og gå med Indi – besværligt, men effektiv. For en sikkerheds skyld tændte vi for ankerlyset, så andre kunne se os, selvom der ikke måtte sejles, når det var mørkt.

Den 3. September blev vi lukket ind i slusen kl. 8.00, som de første, og så var vi på vej igen. Turen blev mere varierende med skov, små landsbyer og vinmarker. Vi var nu i Champagne distriktet, hvor vinmarkerne stod tæt op af skrænterne ned til floden – Flot syn.

Vi lagde ind på en af de mange gratis pladser der var mange steder i Frankrig – nogen endda med gratis el og vand. Vi lå i landsbyen Nogent L’Artaud med udsigt over vinmarkerne. Jeg cyklede ud for at handle i en anden lille by, hvor der var et stort supermarked, og jeg kom forbi mange vinforhandlere, hvor man kunne købe forskellige champagner.

Den 4. September sejlede vi videre op af en Marne floden til Port-á-Binson og lagde til. Det var endnu en lille landsby i champagneområdet og med masser af

vinmarker omkring os. I byen var der en landbrugsbutik, hvor vi bl.a. kunne købe motorolie,det var ved at være tid til udskiftning af olie på motor og gearkasse.

Den 5 September var vores mål en anden landsby, der hed Cumières, som lå for enden af Marne floden. Vinmarkerne lå helt ned til byen og floden, og vi lå på en dejlig plads igen med den flotte udsigt. I byen havde man gjort meget ud af udsmykningen med blomsterkummer og langs floden var der kunstværker i jern med motiver af druer, tønder, heste og vinplukkere.

Vi cyklede til en større by Epernay for at lede efter en tankstation langs floden, som var vist på vores navigationskort, men der var ingen. Vi havde diesel nok til flere timers sejlads, men vi ville gerne have tanket, så snart vi havde muligheden, så vi var på forkant og ikke løb tør for brændstof.

Det havde været en helt fantastisk flot tur på Marne floden, hvor vi havde sejlet gennem meget flot natur og små fine landsbyer.

Den 6. September sejlede vi ind på en kanal ”Canal latéral à la Marne”, som kun er 67 km lang med 15 sluser som sluser 34 meter op.

Vi havde taget kalechen af og lagt targabøjlen ned, for at vi kunne sejle under broerne, som kun tillod en højde på 3,70 meter ved normal vandstand.

Vinmarkerne endte her, og det var mest majsmarker, korn og skov vi sejlede forbi. Vejret var dejligt, lidt koldt om morgenen og aftenen, men om dagen havde vi 25-28 graders varme.

Vi fandt en lille havn i Châlons-en-Champagne som lå midt på kanalen. En fin ny havn med alle faciliteter og en servicerende havnemester. Overnatningen kostede 3 Euro, som var prisen for brug af de sanitære forhold og affald.

Den 7. september sejlede vi videre af kanalen. Kanalen var udgravet i en meget lige linie, og det betød , at vi kunne se langt ned adkanalen. Vi mødte aldrig et ”skiv” undervejs, så vi havde både kanalen og sluserne for os selv.

Vi lagde ind i havnen i midt i byen Vitry-le-Francois, og senere kom der 3 engelske både, som også lagde til. Havnene her på kanalen var meget små, der kunne max. ligge 10 både, men der var havnemester og alt hvad man havde brug for af facilliter.

Vi spurgte til en bådshop hos havnemesteren, som vi ville købe fendere af, da vi havde punkteret en af de runde, som sidder helt agter og beskytter bagenden. Hun ringede straks til en eller anden, og lavede en aftale om, at han skulle komme til havnen med et udvalg.

Om aftenen fandt vi en restaurant, hvor vi fik rigtig god fransk mad og vin.

Luftballon ved Havnen Vitry-le-Francois

Canal Champagne et Bourgogne

Canal Champagne et Bourgogne - sluse 1

Sluse fyldt op til kanten

Chamouilley

På vej ind i en sluse

Et af de mange gamle slusehuse

Canal Champagne et Bourgogne - fyldt med græs og grøde

Aquaduct på Canal Champagne et Bourgogne

Chaumont

Træt efter en lang dags slusning

Langres på toppen

Den smalle indsejling til Balesmes tunnel

Balesmes tunnel

Indi og Jack Russel

H2o havnen i Saint-Jean-de-Losne

Sjov cafe i Saint-Jean-de-Losne

Floden Saône

Havnen i Chalon-sur-Saône

Blomsterudsmykning i Chalon-sur-Saône

Macon

Lyon

Lyon gammel by

Havnen i Lyon - Confluence

Hyggelig cafe i Lyon

Forskellige murmalerier i Lyon

Klarine lignede en rigtig flodbåd med forskellige fendere i forskellige farver og faconer, der hang på siden og beskyttede hende, når vi tumlede rundt i sluserne.

Vi havde læst i vores program, at vi kunne købe diesel i havnen, men det var ikke rigtigt – ingen tankstation ved kanalen. Vi snakkede med en erfaren englænder, som havde sejlet på kanalerne i 10 år, og han mente ikke, at vi kunne købe noget, før vi var på Saône floden. Vi mente, at vi havde nok diesel, men det ville være rart, hvis vi ikke skulle tænke på det, til vi fandt en station eller en bunkerbåd med diesel et eller andet sted.

VNF driver de fleste sejlbare kanaler i Frankrig, og i den første sluse fik vi en brochure og vejledning samt en remote controller til brug ved de mange automatiske sluser og nogle få broer der skulle åbnes. Der var også strækninger hvor sluserne og enkelte broer var manuel betjent.

Vi blev spurgt, hvor langt vi ville sejle og blev registreret, så de vidste hvor vi var på kanalsystemet ved flere af sluserne, hvor der var folk fra VNF.

Vi sejlede gennem en fantastisk natur med skov og marker og små landsbyer. Vi så den lille blå isfugl flere gange – jo, det var en naturperle.

Da vi havde lagt ind til bredden for overnatning, kom en ung fyr fra VNF på knallert, og spurgte, hvad tid vi ville af sted næste dag. Vi aftalte kl. 9.00.

Vi var trætte og gik tidlig i seng.

Senere overtog en anden person fra VNF og holdt øje med, at alt gik, som det skulle. Det var jo en fantastisk god service, som gav en tryghed, Han gav os også en melding om, at vi på et tidspunkt ville møde en større peniche, som vi skulle passere, så var vi forberedt, da kanalen ikke var så bred. Da vi mødte den, sejlede den meget langsom forbi os, da den var hårdt læsset og nærmest pløjede sig igennem på bunden af kanalen.

og så den ikke blev for varm. Lars fik klaret problemet, så vi kunne sejle videre.

Efter sluse nr. 47 kom vi til Chaumont og lagde vi til ved den lille havn. Vi havde intet til aftensmad, så Lars cyklede i regnvejr de ca. 2 km op på toppen af bjerget, hvor byen lå og handlede lidt ind.

Jeg er øm i hele kroppen, og vi var godt trætte og faldt hurtig i søvn om aftenen.

Næste dag slappede vi lidt af, vaskede tøj, gik op i byen og så os lidt omkring.

Vi har mødt mange sejlende englændere i dette område, men ikke ret mange andre nationaliteter, heller ikke franskmænd.

Den 13. september forlod vi Chaumont og sejlede op til en lille landsby Rolampont, efter sluse 62. Vi startede ud med lidt regnvejr, men det blev bedre op af formiddagen, men temperaturen faldt lige nogle streger – om morgenen havde vi 8 graders varme, og det var vi jo ikke vant til.

Naturen var stadig helt forunderlig, Vi har ikke set nogen dyr, men der var en del fugleliv. I kanalen var der mange fisk- også de store.

Slusningen foregik med manuel betjening næsten hele vejen af folk fra VNF. En ung mand kørte fra sluse til sluse på knallert og sørgede for at åbne, sluse og lukke os ud igen. Flere af sluserne skulle håndbetjenes med et håndsving.

Den 14. september tog vi videre til næste liggeplads. Det blev en kort tur til Langres, som lå tæt på toppen af det lille bjerg. Selve byen lå flot på toppen, som var lavet som et fort med en bymur hele vejen rundt om den gamle del af byen. Det var en charmerende gammel by med masser af historie.

Solen skinnede igen, og dagtemperaturen lå på ca. 22 grader.

Den 15. september sejlede op gennem de to sidste sluser. Derefter skulle vi igennem den 4820 meter lange tunnel på toppen og så var det nedslusning resten af turen.

Vi skulle have tilladelse af VNF for at sejle igennem tunnelen, og det tog 1 time at komme igennem, da vi kun måtte sejle 4 km i timen. Turen gik fint, men anstrengende for Lars, da han skulle koncentrere sig i den smalle tunnel, hvor der var en dårlig sigt, selvom den var oplyst, og man skulle i hvert fald ikke lide af klaustrofobi.

På den anden side af tunnelen slusede vi nedad gennem 22 sluser, der lå med ½ - 1 km mellemrum, og det var nemt.  Vi lagde ind på en plads ved en lille landsby der hed Cusey, hvor der lå 3 andre både. Vi snakkede med et engelsk ægtepar, der sejlede i en typisk engelsk kanalbåd, 2 meter bred og 17 meter lang. De havde købt et hus i Frankrig, hvor de boede om vinteren, og om sommeren sejlede de rundt i båden i 6-8 måneder.

De havde en sød lille Jack Russel terrier, som Indi var glad for.

Den 16. september om morgenen vinkede vi farvel til de andre både, og sejlede videre ned af bjerget. Vejret var stadig skønt om dagen, solskin og varme, så sommertøjet var stadig i brug.

Vi kunne ikke finde en af de almindelige liggepladser, så vi valgte at lægge os ind til siden med fortøjningerne i nogle pløkker i jorden lige før sluse 34.

Terrænnet var blevet mere åben, så vi kunne se ud over landskabet. Det var mest landbrugsjord, hvor der dyrkes majs, solsikke, og der var også græsmarker med køer.

Vi så også et meget stort område, hvor man havde fasaner gående i nogle kæmpe volierer.

Den 17. september sejlede vi gennem de sidste 10 sluser på Canal Champagne Bourgogne og kom ud på Saône floden. Vi slusede 3 gange mere på Saône, inden vi nåede vores mål havnen i Saint-Jean-de-Losne. Det var en stor havn med mange både til salg, udlejningsbåde, værft og bådbutik, så der var en del at kigge på. Selve byen var der ikke så meget ved, der var nogle små cafeer nede ved floden, som bar præg af, at der var en del bådturister.

Det er helt utroligt hvor mange englændere der har båd her og næsten ingen franskmænd. Vi har mødt rigtig mange englændere, der sejlede i Frankrig, men også folk fra Canada og Australien. Mange af dem sejlede om sommeren i 6-8 måneder, lagde så båden i havn, og tog hjem om vinteren.

Vi havde sejlet næsten hver dag i 2 uger, så vi besluttede os til at tage det lidt med ro og slappe af i nogle dage.

Der var møntvaskeri i byen, så vi havde storvask.

Den 21. september sejlede vi videre på Saône efter at have tanket Klarine helt op med diesel.

Det var slut med de små sluser, dem vi skulle igennem var 12 x 125 meter.

I havnen lå der en anden dansk båd. Det var en LM 27 sejlbåd, hvor masten var taget af. Lars snakkede med manden, som fortalte, at de havde sejlet på kanaler og floder i 12 år med båden. De havde også boet om vinteren i den, men nu gik de i vinterhi i et hus de havde købt i Sydfrankrig, men vi fik lidt gode tips til havne i Sydfrankrig.

Den 22. september sejlede vi videre sydpå. Der var ikke ret mange muligheder for gode liggepladser undervejs, så vi nåede helt til Macon, før vi fandt en flydebro, vi kunne ligge ved. Det var lidt diset og overskyet om morgenen, da vi tog afsted, og i løbet af formiddagen, begyndte det at regne, så da vi nåede Macon var vi bare trætte.

Sidst på eftermiddagen blev vi underholdt af nogle helt unge teenagere, som sad lidt i skjul under en bro, og fik ild i en vandpibe, som gik på rundtur. Jeg blev endda tilbudt et hiv. Det var helt tydeligt, at det ikke var helt lovligt, men vi grinede nu alligevel af dem og mindedes, da vi selv som 13 årige smug røg.

Om aftenen var der meget farvet lys og lyseffekter over byens bygninger, det så meget flot ud.

Den 23. september gik Indi og jeg en tur om formiddagen i Macons gågader, det var søndag, så butikkerne havde lukket, og da vi kom tilbage til båden, blev en hurtig beslutning taget om at tage videre, når vi havde spist. Vi måtte se på Macon en anden gang. Vejret så godt ud, og vi havde hørt, at det skulle regne de næste dage, så det var om at udnytte det.

Der var mange speedbåde og vandscootere på floden, det havde vi ikke set ret meget af før, men der var jo også plads til os alle.

Vi havde udset os et par liggepladser undervejs, men de småhavne, vi så undervejs, var til små både, så der var ikke plads til os.

Vi besluttede at sejle videre mod Lyon og finde en liggeplads der. Da vi kom til Lyon, havde vi en flot sejltur ind igennem byen, som lå på begge sider af Saône, og ca. kl. 19.00 fandt vi Lyons eneste havnebassin i Le Confluence, hvor der var plads til os.

Le Confluence var et helt nybygget område med det nye havnebassin, der var også moderne lejlighedskomplekser, cafeer, restauranter og et stort flot center. Området er stadig under opbyggelse – et spændende og flot område.

Om aftenen var vi ude at spise, og så på hovedet i seng efter en lang og anstrengende sejltur.

Om natten stormede det, og vi fik også tordenvejr med masser af regn, godt vi var i havn. Indi er bange i tordenvejr, så han krøb ned i det bagerste hjørne i båden bag min side af sengen.

Næste dag fik vi lavet en aftale med havnemesteren om, at vi kunne blive liggende i de næste 2 uger, for jeg skulle hjem til Odense i en uge fra på lørdag.

Jeg havde en dejlig uge i Odense, og Lars traf lidt forskellige mennesker i havnen bl.a. nogle danskere der var på vej til Portugal i deres sejlbåd. Hver morgen, når han gik med Indi, mødte han den samme mand, som gav hånd hver gang de mødtes og hilste med et bonjour

Vi har kun mødt venlighed alle vegne.

Dagen efter gjorde vi klar til næste step på en ny kanal, indkøb, rengøring. ”Fendermanden" kom ned til havnen, hvor vi fik købt 2 nye fendere.

Englænderen tilbød at hente diesel i nærheden ved en tankstation med hans bil, som havde en 200 liters tromle bagi, og det takkede vi ja til.

Mange englændere som sejlede rundt i Frankrig havde deres bil med, som de parkerede og hentede forskellige steder undervejs.

Den 9. september sejlede vi ind på Canal Champagne et Bourgogne som ender ud i Saône floden. Kanalen hed

førhen Canal de la Marne à la Saône men havde fået navneforandring.

Kanalen var 224 km, der var 114 sluser, hvor 71 var opslusning og 42 nedslusning mod Saône. I 340 meters højde efter opslusningen var der en 10 km strækning, hvor vi skulle igennem en tunnel der er 4820 meter lang.

Vores første dag på kanalen nåede vi op til en lille landsby, der hed Chamouilley efter 16 sluser. Det gik fint, men det var hårdt for armene, for i nogle af sluserne var det ikke lige let at få en god fortøjning i sluserne. Vi prøvede lidt forskellige teknikker, afhængig af fortøjningsmulighederne i sluserne, som var lidt forskellige og vi blev da også bedre til det.

Sluserne blev fyldt helt op til kanten, så det rendte ud over porten, det betød at vores fendere var nød til at flyde i vandet for at de beskyttede båden, egentlig burde vi have et eller andet der gik ned i vandet, for fenderne havde let ved at smutte op over kanten.

Den 10. september kl. 9.00 var vi ved slusen, og der stod vores unge fyr og registrerede os. Han fulgte os et godt stykke igennem nogle sluser og åbnede et par broer for os, derefter spurgte, han hvor langt vi ville sejle. Vores mål var Donjoux efter sluse 31. Han telefonerede til selskabet, og rapporterede. Der var styr på os

Der lå meget græs og grøde i kanalen, og i et par sluser var der hobet sig så meget op, at Klarine fik forstoppelse i kølesystemet, så vi måtte skynde os at stoppe motoren

Jeg havde fået meget ondt i armene, så vi prøvede en ny teknik i sluserne, hvor Lars satte fortøjningerne på pullerterne vedhjælp af bådshagen, han kunne han lige nå dem. Jeg plejede at stå foran ved slusningerne, men nu byttede vi plads, så han tog den forreste, hvor der var mest træk i fortøjningerne og jeg sejlede båden på plads i slusen og tog den bagerste fortøjning, og det var meget bedre.

Efter endnu en dejlig dag med godt vejr, lagde vi ind til bredden.

Den 11.september afsted igen op af sluserne med lidt følgeskab af en VNF medarbejder i bil. Det franske var jo ikke så godt, så vi havde skrevet ned på et papir, at dagens sejltur gik til Chaumont, hvor vi ville lægge over en dag, og tag derfra om torsdagen til Rolampont. Så da VNF medarbejderen kom og spurgte til vores plan, fik han blot sedlen, så var vi sikker på, at vi forstod hinanden.

Vejret havde ændret sig, og vi fik regn. Vi prøvede at

sejle med opslået parasol til beskyttelse for regnen, men det var alt for besværligt at holde styr på, og vi skulle alligevel ud i regnen i sluserne, så det opgav vi.

Mange steder var der på floden, sat 6-7 meter lange røde og grønne rør, som markerede sejlrenden. De var så høje, at man også kunne se dem ved højvande, og husene langs bredden var enten bygget på pæle eller bygget højt oppe for at undgå oversvømmelse.

Vi sejlede til Chalon-sur-Saône og lagde til i en hyggelig havn midt i byen. Byen havde mange butikker og indkøbscentre. Inde i centrum var der gågader med mange mindre butikker, og lige bag havnen var der et stort område med indkøbscentre og store butikker. Vi var bl.a. inde i et stort byggemarked, hvor vi købte slangevogne og andre småting. (Jeg følte mig helt på hjemmebane)

Vi kunne sejle med kalechen oppe, så det var dejligt, at vi kunne sejle i tørvejr.

Vejret var fint til at starte med, men efter et par timer begyndte det at blæse meget op fra syd. Vi havde for det meste solskin, og det var lummervarmt.  

I den første uge blev det til sightseeing i Lyon, hvor vi nød byens herligheder, der var meget at se på. Vi tog sporvognen og metroen som transportmiddel rundt i byen, som var nemt og hurtigt.

Jeg tog flyveren hjem til ” ungerne” i Odense den 29. september, mens Lars blev i Lyon og passede Indi og båden,