Tryk på billederne for at se en større version

 

 

   Rejsebrev September 2015

Den 2. september sejlede vi videre op af canal Champagne et Bourgogne til Langres, som lå på toppen af bjerget. Vi mødtes igen med det unge par fra Schweiz og deres hund ved liggepladsen og aftalte at følges ad næste dag.

Vi sejlede samtidig næste dag et par sluser op og så havde vi taget 71 sluser opad og fortsatte igennem den 5 km lange tunnel. I tunnelen var vi lidt for hurtige, da der skulle være en afstand på 500 meter mellem bådene. Der var lysregulering i tunnelen, som man skulle følge, men vi sejlede videre, selvom der var rødt lys. Vi fik omgående besked gennem højtaler i tunnelen, at vi skulle vente til lyset var grønt, før vi måtte sejle. Da vi kom igennem tunnelen og til den 1. sluse blev vi registreret igen, og vi kunne starte nedsejlingen gennem de 43 sluser. Sluserne lå tæt med ca. ½ km mellemrum og flere var i en serie, hvor man ikke kunne stoppe imellem.

Vi lagde os ind på en lille liggeplads i Dommarian, hvor der kun var plads til 1 båd, men schweizerne kunne ligge udenpå os.

Næste dag tog vi videre. Schweizerne lagde ind på en liggeplads 3 timer efter, men vi sejlede videre, men aftalte at mødes i Auxonne og tage ud at spise sammen. Vi lagde os ind langs kanalkanten i Dampierre et Flée for natten. Vi tog de sidste sluser nedad til Saône og sejlede ca 20 km af den til Auxonne.

Dagen efter kom de unge Schweizere Reto og Rosi, og vi var i byen og spise og hygge os sammen om aftenen.

Den 8. september tog vi afsted og havde et stop ved flydebroen i Gergy og Macon, inden vi landede i Lyon på vores bryllupsdag den 10. september. I Lyon blev det et ustadigt vejr med sol, regn, torden og vind i nogle dage. Vinden var så kraftig, at den knækkede et par brovinger, hvor nogle lidt større både lå, og vi måtte da også ud og lave nogle ekstrafortøjninger. Vi lå i havnen i en uges tid og fik skiftet olie på motoren og andre praktiske ting på båden. Når det var tørvejr, var vi ude at udforske byen.

Vi sejlede fra Lyon den 18. september på Rhône floden, hvor der var 5-7 km medstrøm. Vi lagde til for natten i en mindre landsby Andencette ved en flydebro. Der var en bro over Rhône til en anden lille landsby, der hed Andance.

Dagen efter sejlede vi til en Cruas og lå i en havn, hvor vi lå en ekstra dag over, da der var en lidt for hård mistralvind fra nord.

Mandag den 21. sejlede vi videre sammen med 4 andre både. Vi måtte vente 2 timer ved den første sluse inden vi blev lukket ind efter en større hotelbåd. Den næste sluse var klar til at modtage os, da vi ankom, så det gik hurtigt med at komme ind, 23 meter ned og ud. Vi lagde ind ved St. Etienne des Sorts ved en flydebro. Her er intet man kan købe ud over pizza fra en autocamper der var lavet om.

Næste dag sejlede vi videre mod syd, hvor vi sejlede forbi Avignon videre til en lille havn i Vallabrègues. Havnen flød med træ der var drevet ind med strømmen i Rhônen, så det var umuligt at ligge inde i den, men vi kunne ligge yderst på en flydebro. Det blev en urolig nat, da store hotelbåde sejlede stærkt og forholdsvis tæt forbi os, og træ der lå kilet sig mellem båd og bro bankede på skroget.

Det var sidste overnatning på Rhône, og næste morgen sejlede vi igennem den sidste store sluse på Rhônen og sejlede ind på Petit Rhône og videre op af Canal du Rhône á Sète til St. Gilles, hvor vi lå i 3 dage i havnen.

Den 26. september sejlede vi op i den anden ende af kanalen til Beaucaire og fik en plads i havnen. Havnen er stor og fyldt op med mange både. Vi har talt 10 andre danske både og vi har også hilst og talt med nogen af dem. I Beaucaire lå vi i en uge. Selve centrum af byen er gammel med flere historiske bygninger. Vi gik over Rhônen ad en bro til en anden gammel by Terascon, som vi sejlede forbi på Rhônen.