Tryk på billederne for at se dem i større størrelse

Rejsebrev September 2017

Efter at have sendt Viggo og Ulla hjem igen fra Montargis på Canal Blair, blev vi liggende i 5 dage i havnen og nød den fine by med de mange blomstersmykkede kanaler gennem byen.

Vejret havde slået om fra hedebølge til noget køligere og vekslende med sol, overskyet og regnbyger og temperaturen var faldet 10-15 grader til 18-20 grader i stedet for de ca. 30 grader der var ugen før.

Vi sejlede videre ad canal sur Loing til Château-Landon, som lå 2 km fra kanalen.

Jytte cyklede en tur op til byen, som lå oppe på en bakke og Châteauet var ombygget til et fint plejehjem for velhavende franskmænd.

Efter et par dage ved kanten af kanalen sejlede vi til en fin lille by, Nemours, som også havde små kanaler inde i byen og floden Loing løb gennem byen.

Floden løber tæt parallelt med kanalen og man kan stadig se flere gamle vindmøller fra gammel tid.

Vi mødte et dansk par i sejlbåd der var på vej sydpå til Middelhavet, som vi fik en god snak over et glas vin med.

Vi blev i Nemours i 4 dage, og sejlede den 9. september til Moret sur Loing.

Der var en lille havn lige bagved ved den sidste sluse på Loing, hvor floden og kanalen mødes.

Moret sur Loing var endnu en fin lille by med smukke gamle stenhuse.

Om aftenen var der et stort flot fyrværkeri ved floden. Vi fandt aldrig ud af hvad der blev fejret.

Vi havde 45 års bryllupsdag den 10. så der tog vi ud og spiste frokost på en lækker restaurant.

Vi sad ude på restaurantens altan med udsigt til floden, og den gamle stenbro.

Det regnede og blæste flere dage, så vi lå i byen i 6 dage før vi flyttede til et nyt sted.

Vi sejlede ud på Seinen og videre op til Yonne floden, hvor vi fik en fin plads lige på hjørnet af Seinen og Yonne ved byen Montereau fault Yonne.

Planen var at vi ville have sejlet et stykke på Yonne floden, men vi ombestemte os. Efter 3 dage sejlede vi tilbage til Moret sur Loing.

Havnen har kun 6 -7 pladser, så da vi ankom, var der ingen plads ledig, så vi slusede op på Loing.

Mens vi slusede,var der en båd fra havnen, som sejlede ud, så vi slusede ned igen og snuppede dens plads.

Denne gang lå vi i havnen i 8 dage fra den 18. til den 26.september.

Mens vi lå i havnen, blev vi påsejlet af en stor barge, da den var ved at lægge til bag ved os.

Skipper sagde han ikke kunne få bakgearet til at virke, så den kom med en god fart, og ramte ind i den alukasse vi har bagpå.

Det var heldigt at fortøjningsrebet sprang, så vi røg fremad, og det gjorde, at der ikke skete noget med selve skibsskroget.

Det gik ud over alukassen og bæringen til den, samt flag og en wifimast.

Vi meldte det til forsikringen og har fået de informationer vi skulle bruge fra skibets kaptajn.

Der lå et skibsværft i byen, som vi snakkede med, og de vil komme med et tilbud på at lave en ny eller reparere kasse og bæring. Så nu afventer vi på svar.

Der var et arrangement i weekenden i byen, hvor man havde lavet nogle rekonstruktioner fra nogle hændelser fra 1900 tallet, bryllup, bankkup, musik, cancan mv. og mange lokale gik rundt i tøj fra den tid.

Peter og Anne på det gode skiv Søhesten fra Gilleleje kom også til havnen, og vi fik en hyggelig snak og et glas vin sammen.

De var også på vej til havnen i Draveil, hvor deres båd skal ligge for vinteren.

Den 26. sejlede vi et lille stykke ned af Seinen og lagde til i en havn ved Fontainebleau.

Der var meget trafik af store flodpramme på Seinen, så vi fik nogle store gyngeture en gang imellem, når de sejlede forbi.

Jytte gik ud til det berømte store slot Chateau Fontainebleau, som var imponerende at se.

Vi lå i havnen i 4 dage og sejlede til Melun, og lagde til langs kajen, hvor Preben og Lise også lå med Anne the Brave.

Kajen bestod af en meget kort betonkant, så vi lagde alle vores fendere på den side for at sikre at vi ikke ramte kanten, når de store flodpramme kom forbi og lavede tumult, så vi hoppede op og ned.

Næste dag sejlede vi til vores vinterhavn Port aux Cerises i Draveil tæt på Paris. Her skal vi ligge de næste 6 måneder. Anna the Brave skal også ligge her i hele vinteren.

Havnen er en del af en stor park med søer og stisystemer, og her er meget smukt og dejligt.

Dette er det sidste rejsebrev for i år.

Klarine starter ud på eventyr igen til april 2018.